Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Foto: Hasse Holmberg/Scanpix.

Långa godståg för miljön

Öka längden på våra godståg, det föreslår järnvägsforskarna vid Kungliga tekniska högskolan i en ny rapport om hur mer godstrafik på järnväg kan gynna miljön, som Ny Teknik rapporterar om.

När det blivit allt trängre på spåren har godstrafiken hamnat i kläm, eftersom godståg i dagsläget är långsamma och hejdar de allt snabbare persontågen.

Forskarna vid KTH menar att en lösning vore att göra godstågen längre. Idag kan maxlängden vara 630 meter, men forskarna menar att det fullt möjligt att skapa tågset som är ända upp till två kilometer långa. Men förslaget kräver nyinvesteringar, bland annat i längre bangårdar, och med förändringar i bromssystem och signalsystem. Dessutom hävdar järnvägsforskarna att det går att öka hastigheten, som idag är max 100 km/tim till 140 km/tim.

Kilometerlånga godståg är inget nytt, i USA förekommer godståg som är 3000 meter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".