Teknikskifte fällde Nokia

Smarta telefoner blev för mycket
1:47 min

I förra veckan blev det klart att finländska Nokia säljer sin en gång så framgångsrika mobiltelefondivision. Det är inte första, och knappast heller sista, gången som ett världsledande företag får problem efter att ha missat ett teknikskifte.

Trots att Kodak tillverkade sin första digitalkamera redan 1975, missade företaget skiftet mellan film och digitalt foto i slutet av 1990-talet.

Ingen i företaget var framsynt nog att förutse den digitala revolution som väntade.

Samma sak hände med svenska Facit som missade övergången från mekaniska till elektroniska räknemaskiner på 1960-talet.

Det senaste offret för brutala teknikskiften är Finlands stolthet Nokia som inte i tid insåg de smarta mobiltelefonernas intåg.

Chalmersforskaren Christian Sandström har doktorerat på hur teknikskiften kan drabba etablerade företag som Nokia.

– De gör snabbare hästar hela tiden, men de klarar inte av att göra en bil, alltså någonting helt annorlunda. Spelreglerna förändras i branchen och därmed får man svårt att ställa om. Har du då, om inte monopolistisk position, så åtminstone en dominerande marknadsposition och en historia av framgång som är 17-18 år då är det klart att det sätter sig i organisationen, säger Sandström.

För att undvika fallgroparna rekommenderar Christian Sandström ett helhetsperspektiv på verksamheten. Ju snabbare ett företag inser att världen är föränderlig, desto större chans har företaget att överleva teknikskiften.

– Det som är intressant att se över tiden i en kapitalistisk ekonomi, det är hur marknader skapas, förändras och slutligen dör. Men vi glömmer ofta det där, eftersom det vi fokuserar på är dagsläget.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".