Erik Coeling med mätutrustning i en av sina forskningsbilar. Foto: Sveriges Radio

Hundra självstyrande bilar i Göteborg

1:59 min

Biltillverkaren Volvo startar ett stort forskningsprojekt kring självstyrande bilar nästa år, i samarbete med flera myndigheter och Göteborgs stad.

Det handlar om bilar utrustade med teknik så att de själva kan ta sig runt i trafiken utan att en människa måste styra. 100 privatpersoner kommer att bjudas in för att testa de här bilarna i sin vardag och 2017 släpps de lös på utvalda motorvägar runt Göteborg, det berättar Erik Coelingh, som forskar på självstyrande bilar hos Volvo:

 – 2017 då kommer riktiga kunder att köra i självkörande fordon, så detta är verkligen det första tillfället då vi säger att det är inte volvoingenjörerna som kör, men då är det riktiga kunder som kör. Och dom kör som dom brukar köra, förutom att dom har fler valmöjligheter. De kan välja att köra autonomt, på vissa vägar i Göteborg.

På motorvägsringen runt Göteborg, med bland annat E6:an, Älvsborgsbron och Tingstadstunneln, kommer de 100 självstyrande bilarna att kunna köra helt själva utan mänsklig inblandning. Tekniken blir en vidareutveckling av Volvos olika körassistenssystem som finns idag, men kommer under de närmaste tre åren att kompletteras med fler kameror och sensorer så att bilen känner av sin omgivning i alla riktningar.

Budgeten för projektet som heter Drive me ligger på 500 miljoner kronor och finansieras till hälften med pengar ur statliga forskningsfonder och till hälften av Volvo. Biltillverkare i hela världen satsar nu intensivt på autonoma, eller självkörande bilar i vad som beskrivs som ett paradigmskifte inom mobilitet.

– Jag tror den stora skillnaden för dom personerna som sitter i bilen är att man kan göra något annat med sin tid. Du behöver inte övervaka trafiken, du kan läsa en tidning eller dricka kaffe om du vill.

100 bilar är mycket mer jämfört med det tiotal bilar som till exempel Google nu har i sitt projekt för autonoma bilar. Bilarna kommer också att vara uppkopplade mot Göteborgs trafikledningscentral å kan prata med varandra, för att undvika köbildning å för att få ett jämnare trafikflöde. Fortfarande återstår juridiska frågetecken innan projektet kan sätta igång - med bland annat ansvarsfrågor. Men Erik Coelingh säger att tekniken kommer att vara säker:

 – De behöver inte vara rädda, vi kommer inte att ta några risker med det här projektet. En av de forskningsfrågor som vi har i det här projektet är hur andra trafikanter reagerar när man passerar en bil där det sitter någon och läser tidningen istället för att hålla i ratten.

I Vetandets värld idag tio över tolv berättar vi mer om den intensiva forskningen kring förarlösa bilar.

På en presskonferens nu på förmiddagen presenterar Volvo mer om sina planer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista