Idrottare som sponsras av alkoholföretag dricker mer, enligt en ny studie. Foto: Terry Kole / TT

Alkoholsponsrade idrottare dricker mer

Alkohol och idrott
1:41 min

Idrottare som sponsras av alkoholföretag dricker mer alkohol. Det pekar svenska forskare på i en ny sammanställning om alkohol och idrott.

– Sponsrade idrottare av olika alkoholaktörer dricker mer alkohol och särskilt om idrottarna upplever att de blir uppmuntrade att konsumera de här produkterna, säger Olof Unogård, forskningsassistent på GIH.

Du har säkert sett det själv, fotbollslag med ölmärken på lagtröjan till exempel, och nu visar alltså forskning att idrottare som blir sponsrade av företag knutna till alkoholindustrin, de dricker mer alkohol. Särskilt de som upplever att de uppmanas eller uppmuntras att göra det. Det är enligt Olof Unogård känslan av tjänster och gentjänster det handlar om, inte att det finns faktiska krav från sponsorerna.

Forskningen är gjord i Australien och USA där idrottare har fått fylla i WHO:s självuppskattningsformulär om sina alkoholvanor och där genomsnittet är ca 2 poäng högre för de som är sponsrade av alkoholindustrin, vilket skulle kunna motsvara ungefär 5 fler glas i veckan.

Hur sambandet i Sverige mellan sponsring och alkoholkonsumtion ser ut är oklart, eftersom det inte finns någon forskning på det, men det är klart att det är stora pengar inblandade. Exakt hur mycket eller hur sponsorkontrakten ser ut vet vi inte men förra veckan spräckte investeringarna i alkoholreklam miljardvallen. Och de här stora summorna är svåra att tacka nej till.

– Ur ett kommersiellt och ekonomiskt perspektiv är det ju minst sagt utmanande, eftersom det genererar så enormt mycket pengar till idrotten. Så tyvärr så är det nog svårt att göra något åt det, men man bör ju åtminstone föra diskussionen så att det inte leder till att idrottare dricker mer, säger Olof Unogård, forskningsassistent på GIH.

Peter Mattsson, Elitidrottschef på Riksidrottsförbundet, säger att det här stärker förbundets återhållsamma inställning till alkoholrelaterad sponsring.

– Idrotten har ju en restriktiv hållning till alkoholsponsring i RF:s policy, och den policyn har ju riksidrottsstyrelsen beslutat att man ska se över och det här är absolut ett bra inlägg i det arbetet,

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".