Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Sjöfartsverkets nya system kan liknas vid det som flyget använder idag. Foto: Karl Herlin / TT

Sjöfartsverkets navigationssystem vinner internationell mark

Sjöfartsverkets projekt för att effektivisera navigation och planering av rutter på sjön tar nu ett steg framåt.

Sydkorea och Danmark har inlett ett samarbete för att testa trafikledningssystemet som fått namnet Monalisa 2.0 och som kan liknas vid det som flyget använder idag.

I dagens övervakningssystem ser man bara ett fartygs kurs och fart i realtid, men med det här nya systemet ska man också kunna se deras planerade färdplan.

En ledningscentral ska med digitalteknik få tillgång till fartygens färdplan för att i realtid  kunna vägleda båtarna att ta den bästa rutten. Beroende på väderleksförhållanden och var andra fartyg är på väg är tanken att trafiken ska flyta bättre, bli säkrare och mer energieffektiv.

Liknande system finns på andra håll i världen men det här är det mest omfattande i Europa. Sjöfartsverket hoppas på att Monalisa ska bli det rådande även globalt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".