Ny teknik kan varna för askmoln

1:19 min

Askan från vulkanen Eyafjallajökull orsakade kaos i flygtrafiken 2010. Men nu pågår försök att övervaka och varna för askmoln med hjälp av specialkameror.

På Island pågår fortfarande ett lågintensivt vulkanutbrott och faran kvarstår för att lava där ska möta isen i en glaciär, med risk för askmoln som kan störa flygtrafiken. Det var det som hände vid Eyafjallajökull för mer än fyra år sen.

Men nu pågår försök att övervaka askmolnen. Ett specialutrustat flygplan står redo att flyga mot Island vid ett utbrott för att testa en ny sorts askdetektor.

– Ombord på flygplanet använder vi två kameror, och vi ser upp till 100 kilometer framför flygplanet, säger Ove Bratsberg som arbetat med utvecklingen vid det norska flygteknikbolaget Nicarnica Aviation.

Två kameror som sitter utanpå planet fångar in infrarött ljus och analyserar de mönster av värme som vulkanaskan avger – en känd teknik som används för satelliter. På upp till tio mils avstånd kan utrustningen varna för moln av aska. Det skulle räcka för att hinna vända ett flygplan.

Enligt Ove Bratsberg bygger metoden helt på forskning gjord av Norskt institut for luftforskning:

– Testen har utförts i samarbete med flygbolaget EasyJet och flygplanstillverkaren Airbus. Airbus har ett plan utrustat med askdetektorn redo  att fara till Island om vulkanen Bardarbunga skulle börja spy ut aska i stor mängd i atmosfären. Men askdetektorn kan inte komma allmän användning förrän flera test gjorts och Europeiska rymdstyrelsen gett sitt godkännande och det kan komma först om ett par år, säger Ove Bratsberg.

Tekniken kan också användas på land, i närheten av vulkanen, för att göra förutsägelser av ett utbrott. Detta för att underlätta askutbrottens inverkan på flygtrafiken.

– Vi tror att vi kommer kunna varna den europeiska flygbranschen åtminstone tre eller fyra dagar innan den kan drabbas av problem, säger Ove Bratsberg.