Brandman framför en eldsvåda. Foto:Paul Madej /Scanpix.
Foto:Paul Madej/Scanpix.

Räddningstjänsten missar rapportering efter insatser

"Motivation och återkoppling saknas"
2:02 min

Svensk räddningstjänst är dålig på att ta tillvara kunskaper och erfarenheter från de insatser man gör. Risken är därför stor att räddningstjänsterna inte utvecklas i den takt som de skulle kunna göra. Det visar en granskning som Vetenskapsradion Forum gjort.

En viktig del för att utveckla verksamheten är de insatsrapporter som skrivs efter alla bränder och olyckor. I dem ska räddningstjänsterna dokumentera vad som gått bra och vad som eventuellt har gått mindre bra. Medarbetarna kan också föreslå förändringar i exempelvis arbetssätt.

Men Johan M Sanne, som är docent i teknik och social förändring, säger att rapporterna idag fungerar dåligt.

– Det är nog så att motivationen saknas, och återkopplingen saknas också. Man förstår inte varför och fyller man i någonting, och ger ett förslag till förbättring, så blir det ingen återkoppling, säger Johan M Sanne som också forskar kring insatsrapporter.

Vi har läst flera hundra insatsrapporter från olika räddningstjänsten runt om i landet och talat med många av dem som skriver rapporterna. Bilden är tydlig. Man har svårt att kritisera sig själv och missar ofta att dokumentera viktiga händelser.

I den forskningsrapport som skrevs om insatsrapporter förra året vid CARER, Linköpings universitets centrum för forskning inom respons- och räddningssystem, konstaterades att det finns ett stort behov av att förbättra räddningstjänstens arbete för att lära av tidigare insatser.

Johan M Sanne, har nu fortsatt arbetet i ett nytt forskningsprojekt, där han genom bland annat intervjuer med styrkeledare och räddningstjänstchefer studerar insatsrapporterna.

Han säger att de som fyller i rapporterna ofta koncentrerar sig på det som de kan, och därför lätt kan säga något om. Det innebär att de skriver mycket om tekniska detaljer och förslag på hur tekniken kan förbättras. Hur själva räddningsinsatsen har genomförts och organisatoriska frågor i stort skriver man däremot mindre om.

Han konstaterar också att det finns en kultur inom räddningstjänsten där man hellre letar syndabockar än försöker förstå varför en insats gick dåligt.

– Ja, det handlar nog om vilka frågor som ställs, frågar man "varför gjorde du så" eller frågar man "varför bröt du mot reglerna", för frågar man "varför bröt du mot reglerna" så har man omedelbart ställt någon mot väggen och sagt att "du har gjort fel".

Mer om räddningstjänstens rapporter i Vetenskapsradion Forum klockan 13.35 i P1

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".