Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Stökigt ljud kan förbättra koncentrationen

Oskarpa elever i klassrum
Bakgrundsljud kan hjälpa en del elever. Foto: Fredrik Sandberg /TT.

Skolbarn som har svårt att behålla koncentrationen i klassrummet skulle eventuellt kunna bli hjälpta av att arbeta i en stökigare ljudmiljö. Det pekar en ny studie på.

I studien, som publiceras i tidskriften PLOS ONE, har forskare testat hur skolbarn klarade olika uppgifter, samtidigt som de fick lyssna på ett brusande ljud.

Samma sorts ljud som brukar kallas för myrornas krig i äldre teveapparater. Exakt hur det här ljudet påverkar hjärnan vet inte forskarna.

Men de såg att de barn som normalt sett var mest uppmärksamma fick svårare att utföra uppgifterna när de hörde på det brusande ljudet. Barnen som hade svårast att koncentrera sig gjorde däremot ofta bättre ifrån sig vid en viss nivå av ljudet.

Studien har gjorts i England med totalt 90 barn mellan åtta och tio år.

Referens: Helps SK et al. "Different effects of adding white noise on cognitive performance of sub-, normal and super-attentive school children. PLOS ONE 13 november 2014. DOI: 10.1371/journal.pone.0112768

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".