Författarna bakom en ny studie pekar ut flera fällor med forskning på sociala medier.
Författarna bakom en ny studie pekar ut flera fällor med forskning på sociala medier. Foto: Jessica Gow/TT

Fällorna för forskare på sociala medier

Forskare bakom en artikel i tidskriften Science varnar för att dra för stora växlar på forskning som försöker förstå mänskligt beteende genom att studera hur användare interagerar på sociala medier.

Det kommer ibland studier som säger att vårt beteende på nätet också säger något om hur vi är som människor, till exempel att Facebook-användare skulle vara mer narcisstiska.

Men nu varnar forskare för att det finns flera fällor att gå i när forskningen använder sig av sociala medier för att förstå mänskligt beteende i uppkopplat och frånkopplat läge.

De pekar på att olika sociala nätverksplattformar lockar till sig helt olika typer av målgrupper, något som de menar att mycket av forskningen inte är tillräckligt uppmärksam på.

Dessutom så uppstår det på de här plattformarna normer och beteenden utifrån hur de är designade att användas. Det florerar också många falska och professionellt hanterade identiteter, vilket forskarna tycker att det är väldigt viktigt att ta hänsyn till.

Studien har publicerats i tidskriften Science.

Referens: Derek Ruths, Jürgen Pfeffer. Social media for large studies of behaviour. DOI: 10.1126/science.1257756

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".