Forskare uppmanar till riktlinjer för sömn

1:29 min

Svenska forskare är kritiska till att det inte finns riktlinjer för hälsosam sömn i Sverige.

Idag går det Amerikanska thoraxförbundet ut med officiella rekommendationer för hälsosam sömn.

Riktlinjerna är baserade på samlad forskning kring hälsoeffekterna av för lite sömn och handlar bland annat om att vuxna människor bör sova minst 6 timmar per dygn, men inte mer än 9 timmar för att vara vid god hälsa.

Riktlinjerna fokuserar också på att få ut mer utbildning kring att unga har större behov av sömn än äldre. Till exempel att farorna med att köra bil sömnig bör vara en obligatorisk del av körkortsutbildningen.

Enligt forskarna är sömnbrist minst lika farligt som alkohol vid bilkörning, och sömnbrist kan på lång sikt leda till depression, diabetes och hjärt-kärlsjukdomar.

Medicinforskarna bakom råden är kritiska till att det inte finns några ordentliga riktlinjer för allmänhet och läkare att ta del av i USA.

I Sverige finns inte heller några officiella sömnrekommendationer. Enligt Torbjörn Åkerstedt, professor i psykologi vid Karolinska institutet, behövs det bättre information även här om hur viktig sömnen är.

– Det behövs något auktoritativt som informerar befolkningen om vad som är bra och dåligt sovande. I och med att kunskapen är så pass dåligt spridd, så är detta något ganska viktigt för Folkhälsomyndigheten att ta upp, säger Torbjörn Åkerstedt som också är föreståndare på Stockholm Stress Center vid Stockholms universitet.

Varför har Folkhälsomyndigheten inte gjort det tidigare?

– Det är inte riktigt reglerbart, man kan inte inspektera sömnlängd och annat och det kan lätt uppfattas som att man lägger sig i folks liv. Men jag tror att det är dags att börja göra det, eftersom vi vet att det har sådan avgörande betydelse för hälsan på lång sikt.

Här publiceras Amerikanska thoraxförbundets riktlinjer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista