Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Att förtränga minnen ger försämrad inlärning

Publicerat onsdag 16 mars 2016 kl 06.00
Bild på statyn "The Thinker" från New York.
Forskningen kan bidra till förståelsen om varför personer med post-traumatisk stress kan få en försämrad inlärningsförmåga. Foto: Wikimedia/Share-Alike 3.0

Hjärnforskare i bland annat USA har i en studie sett att när man försöker förtränga ett minne kan det bli svårare att ta in ny information.

Forskarna utförde olika typer av beteendeexperiment där personer bland annat blev presenterade med ord i par.

Därefter presenterade man det ena av orden och bad personer att på olika sätt stänga ute det ena ordet medan de blev presenterade med det andra.

När forskarna sedan gav försökspersonerna ny information såg de att de som hade förträngt ett av orden i den första studien fick svårare att ta in den nya informationen.

Detta bidrar till förståelsen om varför personer med posttraumatisk stress, som ofta försöker att förtränga sina minnen också får en försämrad inlärningsförmåga.


Referens: Justin C. Hulbert et al. Inducing amnesia through systematic suppression. DOI: 10.1038/ncomms11003.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".