Bild på statyn "The Thinker" från New York.
Forskningen kan bidra till förståelsen om varför personer med post-traumatisk stress kan få en försämrad inlärningsförmåga. Foto: Wikimedia/Share-Alike 3.0

Att förtränga minnen ger försämrad inlärning

Hjärnforskare i bland annat USA har i en studie sett att när man försöker förtränga ett minne kan det bli svårare att ta in ny information.

Forskarna utförde olika typer av beteendeexperiment där personer bland annat blev presenterade med ord i par.

Därefter presenterade man det ena av orden och bad personer att på olika sätt stänga ute det ena ordet medan de blev presenterade med det andra.

När forskarna sedan gav försökspersonerna ny information såg de att de som hade förträngt ett av orden i den första studien fick svårare att ta in den nya informationen.

Detta bidrar till förståelsen om varför personer med posttraumatisk stress, som ofta försöker att förtränga sina minnen också får en försämrad inlärningsförmåga.


Referens: Justin C. Hulbert et al. Inducing amnesia through systematic suppression. DOI: 10.1038/ncomms11003.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista