Surfplattan – stör den vår sömn?

1:30 min

Blir det svårare att somna på kvällen om man ligger och läser från en surfplatta, jämfört med om man läser en vanlig bok? Så här säger forskare som har undersökt saken.

Frida Rångtell och hennes kollegor vid neurologiska institutionen vid Uppsala universitet har undersökt saken närmare. Resultatet är kanske inte riktigt vad man kanske tänker sig.

– Vi hittade ingen skillnad med avseende på sömnen om man läser på en surfplatta jämfört med en vanlig bok, säger Frida Rångtell.

Försökspersoner blev inbjudna till Uppsala universitet av forskarna. Där, i en väldigt ljus källare, fick försökspersonerna tillbringa en eftermiddag.

På kvällen, från klockan 21 till klockan 23, ombads personerna att läsa. En grupp läste från en surfplatta och en annan grupp från en vanlig bok.

Veckan därpå fick försökspersonerna byta uppgifter med varandra. Frida Rångtell och hennes kollegor såg då att melatoninnivåerna var samma, oavsett läsmetod.

Melatonin är en signalsubstans i hjärnan som utsöndras som mest under kvällen när det blir mörkt ute. Melatonin gör oss sömniga och redo att sova.

Forskarna har velat undersöka detta med surfplattor eftersom dessa, i likhet med andra typer av datorer och smarta telefoner, har en hög andel blått ljus. Just blått ljus är det som mest kan störa melatoninhalterna.

Det finns många saker förutom ljus som kan påverka ens förmåga att somna om kvällarna. Forskarna spekulerar i att hur mycket ljuset från exempelvis en surfplatta påverkar oss har att göra med hur mycket ljus vi har utsatts för under dagen.

Ju mer ljus under dagen, desto mindre risk att bli påverkad av det blå ljuset från elektroniska apparater, tror forskarna.

Men vill man vara på säkra sidan finns det knep att ta till, säger Frida Rångtell.

– Det finns ju appar där man kan filtrera bort det blå ljuset. Det finns till exempel en app som tar bort det blå ljuset just på kvällen. Visst, det ser lite rödare ut och skärmen blir lite annorlunda, men så kan man absolut göra.

Referens:
Frida H. Rångtell et al. Two hours of evening reading on a self-luminous tablet vs. reading a physical book does not alter sleep after daytime bright exposure. Sleep Medicine, 2016. DOI: 10.1016/j.sleep.2016.06.016

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista