Sömnbrist
Om du somnar direkt efter en jobbig upplevelse, kan minnet av det svåra bli tuffare att hantera. Foto: Nina Varumo / SvD / TT

Därför ska du inte gå och lägga dig arg

Är du arg eller upprörd kan det vara bra om du lugnar ner dig innan du försöker somna.

För enligt en kinesisk studie i tidskriften Nature Communications kan minnet av negativa upplevelser befästas under natten, och därmed bli svårare att glömma. Det beror på att hjärnan reorganiserar information när vi sover.

73 personer deltog i studien där de fick se en serie obehagliga bilder som orsakade känslor av ångest. Efter en natts sömn fick deltagarna svårare att dämpa minnet av de här bilderna, något forskarna menar beror på att hjärnan får svårare att trycka ner känslominnet eftersom det befästs under natten och då blir mer utspritt i nervbanor i hjärnbarken.

Forskarna hoppas nu att den här förbättrade kunskapen om hur förändringar hjärnan påverkar vår förmåga att hantera och hålla borta minnet av jobbiga upplevelser kan förbättra behandlingen av människor som upplevt traumatiska händelser, och som till exempel drabbats av post-traumatiskt stressyndrom, PTSD.

Referens: Y. Liu et al."Memory consolidation reconfigures neural pathways involved in the suppression of emotional memories" Nature Communications. 2016. DOI: 10.1038/ncomms13375

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".