Bussolyckor

Varje dag färdas mängder av människor med buss till och från skolor, arbetsplatser och fritidsaktiviteter.

Men medan bilåkandet omgärdas av ett rigoröst säkerhetstänkande med krockkuddar, trepunktsbälten och aktiva nackstöd, så kan busspassagerare tvingas stå upp i bussar som far fram i hundra kilometer i timmen på snöiga, blåsiga och hala vägar.

Tyvärr har vi under de senaste åren också fått se en hel del otäcka bussolyckor, olyckor där bussar blåst eller halkat av vägen och vält, och där många människor har skadats eller avlidit.

Nu har både bussbranschen och forskarna börjat intressera sig alltmer för säkerheten, nya bussar utrustas med säkerhetsbälten, och det finns lagförslag om att passagerare inte ska få stå upp i bussar som färdas över 70 km/h.

I dagens Vetandets Värld intervjuas Pontus Albertsson, forskare vid akut- och katastrofmedicinskt centrum vid Umeå universitet, om hur man kan göra bussresorna säkrare.

Redaktör är Urban Björstadius.