Skadliga antimobbningsmetoder används fortfarande

1:35 min

Skolverket avråder från vissa sätt att tackla mobbning eftersom de får motsatt effekt. Trots det används metoderna fortfarande i skolor.

För sex år sedan presenterade Skolverket en vetenskaplig rapport om vilka metoder som är effektiva mot mobbning.

Några metoder visade sig skadliga eftersom de kunde förvärra mobbningen. Det gällde medling, kamratstödjare och särskilda lektioner i livskunskap och värdegrund.

Skolverket avråder numera från dessa metoder i sina anvisningar, men märker ändå att de fortfarande används av en del skolor.

– Vi kan inte med säkerhet säga att si och så många skolor fortsätter att arbeta med dessa metoder, men vi kan se på inkommande frågor till oss att det förekommer, säger Hugo Wester, undervisningsråd på Skolverket.

Forskarna undersökte skolor med sammanlagt 10 000 elever under tre år, och visade bland annat att åtta procent av eleverna var mobbade. Situationen kan i längden leda till depression och i värsta fall självmord.

Metoder som forskarna såg fungera mot mobbning var flera. Några exempel är att låta elever vara med i ett förebyggande arbete mot mobbning, personalutbildning, antimobbningsteam, rastvakter och ordningsregler. En del av metoderna var bättre lämpade för antingen tjejer eller killar.

En av forskarna bakom den sex år gamla antimobbningsrapporten, Björn Johansson vid Örebro universitet, tycker att det dags att nu följa upp resultaten.

– Det har ju inte genomförts någon nationell uppföljning, och det är väl snart hög tid att göra det så att man se om förändringar skett, säger Björn Johansson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista