Bild på en 2+1-väg med några bilar.
2+1-vägar kan ha olika längder på sina omkörningsfält. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Restid förlängs av för långa omkörningsfält

Det finns en optimal längd för omkörningsfält. Det har Statens väg och transportforskningsinstitut, VTI, slagit fast.

Finns det en optimal längd för omkörningsfält på 2+1-vägar, alltså vägar där omkörningar tillåts med hjälp av växelvisa omkörningsfält?

Det har VTI undersökt i en studie. Genom simuleringar slår institutet nu fast att restiden för personbilar generellt blir som kortast om omkörningsfälten är mellan 1 050 och 1 400 meter långa.

Ur ett framkomlighetsperspektiv, går det framför allt att fundera kring nyttan av att bygga omkörningsfält som är längre än detta, konstaterar VTI.

Detta eftersom långa omkörningssträckor automatiskt leder till längre enfältssträckor som stoppar upp trafiken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".