Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
En stor skulptur på ett torg, omringat av gator. I bakgrunden en stor svart elektronisk skärm.
Skärmen i bakgrunden ska utrustas med dolda kameror som ska göra att reklammakarna kan se vilka typer av bilar som åker förbi Foto: Kirsty Wigglesworth / TT

Gigantisk skärm med dolda kameror riktar reklam mot bilar

Londonbor får riktad reklam på gigantisk skärm med hjälp av dolda kameror bakom reklamskärm.

Riktad reklam förekommer vanligtvis i bland annat sociala medier, men det finns också riktad reklam i den fysiska verkligheten.

En enorm elektronisk reklamskärm i centrala London ska börja visa reklam baserad på bilarna som åker förbi, skriver New Scientist.

Märke, modell och färg filmas av kameror dolda bakom den 790 kvadratmeter stora skärmen. Företag får sedan välja vilken sorts reklam de vill visa för bilisterna.

Tidigare i år visade en studie att det finns samband mellan bilmodeller och inkomst, etnisk bakgrund, utbildning och till och med politiska åsikter. Det förklarar varför reklammakare kan tänkas vara intresserade av att inrikta sig på just bilar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".