ben syns under provhyttsdörr. På golvet ligger högar med kläder.
Tjejer provar reakläder. Foto: Malin Hoelstad/TT

Köpdagböcker speglar ökande konsumtion

1:58 min

Konsumtionen av varor i Sverige ökar och den kommande köphelgen, Black Friday, och julhandeln, väntas slå försäljningsrekord. Och bland de mest populära inköpen finns kläder.

Kläder säljer allt mer, bland annat för att mode och trender lockar oss att hela tiden vilja ha något nytt. Det konstaterar forskaren Magdalena Pettersson Mc Intyre på Handelshögskolan i Göteborg.

Hon har analyserat konsumtionsdagböcker där konsumenter själva har skrivit om konsumtion kopplat till kläder.

– Många tyckte det var roligt med kläder men andra tyckte det var jobbigt och kunde säga att det var svårt och deprimerande. Och att de gärna skulle ha en uniform i stället, säger Magdalena Pettersson Mc Intyre.

– Många pratade också om att de köpte mycket kläder som sedan blev hängande i garderoben och gav dem dåligt samvete, fortsätter hon.

Drygt 100 personer som besökt en utställning om kläder och hållbarhet på Sörmlands museum har fått skriva konsumtionsdagböcker, där de berättar om sina tankar kring egna inköp kopplat till miljöhänsyn och hållbarhet.

Studien är liten men Magdelena Pettersson Mc Intyre menar att den återspeglar en bild som visats i forskning tidigare.

Behov av något nytt, förändring, att belöna sig och att pigga upp sig. Det är motiv som återkommer när dagbokskonsumenterna beskriver hur de fortsätter att köpa saker som de kanske inte behöver – trots medvetenhet om att konsumtion har en stor miljöpåverkan.

Enligt Världsnaturfonden skulle resurser motsvarande fyra jordklot behövas om alla på jorden skulle ha samma livsstil som vi i Sverige.

Ett sätt att minska resursförbrukningen är att köpa begagnade saker, något som har blivit mer populärt men som skulle kunna öka.

– Många gånger är det enklare och billigare att köpa nytt. Det är lättare. Och så länge det är på det sättet ska det till ganska mycket motivation och intresse att göra något annat, säger Karin Bradley, forskare i hållbar konsumtion på KTH i Stockholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".