Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Konstgjorda löv på väg till Indien

Publicerat måndag 12 februari kl 07.06
"Osäkert om det går att få ekonomi i det här"
(2:14 min)
Daniel Nocera  håller upp ett fyrkantigt blad
Daniel Nocera med ett artificiellt blad. Foto: Harvard University

Minns ni det konstgjorda lövet som härmar naturens fotosyntes och som kan framställa energi tio gånger effektivare än naturen? Nu hoppas forskaren bakom upptäckten att tekniken ska ersätta fossila bränslen.

Daniel Nocera, som är forskaren bakom upptäckten, har gått vidare med sin uppfinning. Hans förhoppning är att tekniken ska användas i Indien för att ersätta fossila bränslen.

– Meningen är att vi ska bygga en pilotanläggning som kan framställa flytande bränsle. Om ett år hoppas jag att den är klar och producerar kring 3700 liter per dag, säger Daniel Nocera som är professor på Harvard i USA.

Den artificiella fotosyntesen i Daniel Noceras konstgjorda löv fungerar genom att energin i solens strålar slår sönder vattenmolekyler till syre och väte. Därefter tar genmodifierade bakterier som matas med vätgas vid.

Bakterierna producerar sedan flytande kolbaserat bränsle, samtidigt som de suger upp koldioxid. Enligt Daniel Nocera är det här en lösning för att ersätta fossila bränslen, men det är långt kvar till dess.

Nu planeras alltså en pilotanläggning i Indien, och om den blir klar och fungerar är förhoppningen att en fullskalig anläggning kan byggas.

Nocera säger sig inte vilja tjäna pengar på tekniken. I stället vill han att den ska användas fritt.

– Vi försöker göra det här snabbt, och jag vill inte stå i vägen för att håva in så mycket pengar som möjligt. Det skulle fördröja utvecklingen.

– Det är bättre att företag tar idéerna vidare fortsätter Daniel Nocera, och pekar på att tekniken är lämplig att utveckla i utvecklingsländer där man ännu inte byggt sig fast i den fossila infrastrukturen.

En stor fråga är kostnaderna och om tekniken kan konkurrera med fossila bränslen.

–  Det är för tidigt att säga, när vi väl har pilotanläggningen klar så kommer vi veta mer om hur kostnadseffektivt det blir.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".