Porträttbild på Krister Kilbrandt och Christer Karlsson på Rise.
Christer Karlsson, projektledare för Awitar på Rise och Krister Kilbrandt, chef för fordonsgruppen EMC Rise. Foto: Stefan Nordberg

Strålande fabrik sluter tätt runt bilarna

2:31 min

Radar, kameror och sensorer. Dagens bilar innehåller avancerad elektronik. På nyinvigda anläggningen Awitar i Borås sätts fordonens teknik på hårdprov

Automotive Wireless Test and Research Facility. Eller förkortat Awitar, är den nyinvigda anläggningen i Borås som ska kunna ta emot till exempel bilar, lastbilar, bussar, truckar och skogsmaskiner.

Anläggningen, som ägs av forskningsinstitutet Rise, blir ett viktigt tillskott när framtidens fordon ska testas.

Krister Kilbrandt, chef för fordonsgruppen EMC Rise, förklarar hur det kommer att gå till.

– Fordonet placeras på ett vridbord på elva diameter och spänns fast så att det sedan kan rulla på rullband i upp till 120 kilometer i timmen. Sedan har vi tre stora antenner som vi kan vrida fordonet mot, säger han.

Men vad är det egentligen som testas här? Ja i fokus står det som kallas för EMC. Alltså fordonens elektromagnetiska kompatibilitet.

Vad det handlar om är att testa så att elektroniken i bilen fungerar som den ska och att bilens alla enheter fungerar tillsammans utan att de störs av varandras strålning, i form av till exempel radiovågor.

Och för att undersöka detta så behövs alltså antennerna som Krister Kilbrandt pratar om. Antennerna hjälper till att verifiera att fordonen inte avger mer elektromagnetisk störning än vad som är tillåtet, och att den befintliga strålningen från till exempel radiosändare och mobiltelefoner inte påverkar fordonets egen elektronik.

Men samtidigt blir våra fordon blir allt mer komplexa med inbyggda radar, kameror och sensorer. En bil kan idag därför innehålla massor av styrenheter och ledningar för att möjliggöra kommunikation mellan olika delar av fordonet.

Och det är en utveckling som inte verkar avta. I takt med att självkörande bilar, och fordon som kan kommunicera med varandra, allt mer tar plats på våra gator, så kommer det att krävas allt mer elektronik. Elektronik som avger strålning, och som kan påverkas av strålning.

Och det är mycket som kan gå fel, berättar Christer Karlsson, projektledare för Awitar på Rise.

– Idag styrs eller i alla fall påverkas nästan allt i ett fordon av elektronik, så potentiellt kan det mesta gå fel. Men eftersom våra tillverkare jobbar systematiskt med detta så blir det sällan så. Men det kan till exempel vara att bilen vägrar växla eller att bromssystemet påverkas, säger han.

För att klara av alla tester är anläggningen utrustad med den senaste tekniken. Och helt omsluten av ett plåthölje med kompletterande tjocka väggar. Detta är nödvändigt eftersom testerna kräver att all extern, störande elektromagnetisk strålning, till exempel radiovågor stängs ute. Dessutom producerar anläggningen egen elektromagnetisk strålning för att se hur tåliga fordonen är. Om denna inte stannade inne i byggnaden skulle den kunna slå ut all radio- och tv-sändning i området.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista