Skandinaviens första förarlösa busslinje

2:28 min

Idag invigs Skandinaviens första självkörande buss i trafik på allmän väg i Kista i norra Stockholm. Den lilla bussen med plats för 12 passagerare använder så kallad Lidar för att läsa av trafiksituationen och följer en programmerad rutt på 1,5 kilometer.

Den kommer sakta inrullande, och den är nästan alldeles tyst eftersom den är eldriven. Nertill där fram sticker ett par svarta klumpar ut på varje hörn. Det är lidar-sensorerna, berättar Peter Hafmar, vd på företaget Nobina Technology som leder projektet, och han pekar upp på taket för att visa fler.

– Där på taket finns två stycken under det som ser ut som ett skal, och så finns det en till längst fram och en längst bak på bussen, säger Peter Hafmar. 

Lidar är en sorts radar, fast med ljus, som kan uppfatta om nåt är i vägen. Och det är det ofta, antingen i form av verkliga hinder som felparkerade bilar, eller så kan vintertid små moln av ånga från varma gatbrunnar se ut som hinder på vägen och göra att bussen stannar. För säkerheten går först, inte minst nu under testperioden på ett halvår.

Bussen ser ut som en väldigt kort spårvagn och den följer också ett virtuellt spår med hjälp av gps, och den stannar på tre hållplatser utmed vägen.

Vi kliver på bussen och ser inga passagerare men en person är ombord. Bussen är inte obemannad trots att den är självkörande.

– Vi har alltid en värd ombord som ansvarar för framfarten, på grund av säkerhet och för att lagen kräver det i dagsläget, säger Peter Hafmar.

Värden, som på vår tur heter Ibrahim Yassin, har en särskild styrenhet som är gul, kan hänga i ett band om halsen och ser lite ut att höra till ett dataspel. Jag frågar om det var något krångel på vägen som gjorde att vi fick vänta ganska länge innan vi fick kliva på.

– Ja, det var en lastbil som stod på hållplatsen. Jag väntade ganska länge men sedan gick det inte så jag fick styra manuellt och köra förbi den, säger Ibrahim Yassin. 

Men vad är då själva tanken med en sådan här självkörande buss?

– Det vi undersöker är hur det här kan vara ett bra komplement till den traditionella kollektivtrafiken för den sista kilometern. Det handlar om hur du tar dig från ditt hem till busshållplatsen, eller från tågstationen till kontoret, så att det löser "dörr- till dörrsituationen" för kollektivtrafikresande,  säger Peter Hafmar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista