Två personer välter en gul robot över relingen på båt.
Här välts roboten över relingen ner till vraket Thetis. Foto: Lena Näslund

Sveriges första fjärrstyrda vraksanering

1:57 min

För första gången har ett svenskt vrak sanerats från sitt miljöfarliga innehåll med fjärrstyrd teknik. Vraket som sanerats är Thetis som ligger på 30 meters djup.

– Den här ROV:en tar ner en fjärrstyrd borrmaskin, säger Magnus Hagström som är bärgningsledare vid saneringen av fiskebåten Thetis

I svenska vatten ligger tusentals fartyg som gått till botten med huvudsakligen olja. Fiskebåten Thetis hade enligt uppgift 25-30 kubikmeter olja ombord när hon förliste utanför hemmahamnen Smögen/Kungshamn hösten 1985.

Vraket som ligger i ett känsligt område har nu tömts på olja och det är första gången i Sverige, som det görs med fjärrstyrd teknik. Med hjälp av kameran på en ROV, en fjärrstyrd undervattensfarkost har de kartlagt fartyget och transporterat ner andra maskiner; rostknackare, högtryckstvätt och borrmaskin för att ta sig in i dieseltankarna och ansluta slangar för att slutligen pumpa upp oljan. En del av oljan hade läckt ut, resten är nu omhändertagen.

Den fjärrstyrda tekniken är en förutsättning för att kunna sanera de vrak som ligger på stora djup enligt Havs- och vattenmyndigheten.

– Då kan man jobba ner till flera hundra meters djup utan problem. Det finns dykteknik som fungerar även på större djup, men det blir genast dyrare och det är alltid risker med att dyka, säger Christer Larsson, projektledare på Havs- och Vattenmyndigheten.

Länk till Havs- och vattenmyndighetens karta över var längs våra kuster det finns vrak kan du se här.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".