elev med dator i famnen
Det gäller att använda digitala verktyg i skolan på rätt sätt menar forskare. Foto: Janerik Henriksson/TT

Forskare ifrågasätter digitala hjälpmedel i skolan

1:30 min

Digitala verktyg i skolan som låter eleverna plugga multiplikation eller huvudstäder med hjälp av datorprogram kan göra nytta – men tekniken används oftast fel. Det hävdar forskare Vetenskapsradion har talat med.

I värsta fall gör digitala verktyg mer skada än nytta. Om eleverna lämnas ensamma med ett digitalt läromedel till exempel kan de överlista läromedlet och ta sig till nästa nivå utan att ha lärt sig det de ska, menar Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet

– Lärarna luras att tro att de har gått framåt för att de ser att det är avbockat. De luras att tro att eleverna har gått framåt, fast de inte gjort det.

Men det digitala kan göra nytta, om det används för specifika avgränsade uppgifter, av lärare som verkligen är intresserade av det och vet vad de gör. Det är också viktigt att läromedlet kan anpassa sig efter varje enskild elev.

Det lyfter flera forskare fram som vi talar med, bland andra den holländska utbildningsforskaren Carla Haelermans, som nyligen gjort en rapport om digitala läromedel för den svenska tankesmedjan SNS.

– Digital övning på elevens egen nivå med ett program som anpassar sig efter dem och ger dem just de övningar de behöver vid en viss tidpunkt var det som gjorde skillnad.

– Digital övning på elevens egen nivå med ett program som anpassar sig efter dem och ger dem just de övningar de behöver vid en viss tidpunkt – det var det som gjorde skillnad, konstaterar hon.

Hör hela programmet på Vetandets värld här

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista