Förarlöst testfordon på parkeringsplats i Kista med studenter från KTH runtom.
KTH:s förarlösa testbil RCV, på provkörning i Kista. Foto: Stefan Nordberg

Utmaningar med automatiserade fordon

2:02 min

Det pågår en rad svenska forskningsprojekt inom området automatiserade fordon. Och det finns flera utmaningar när tekniken ska tas från labb till verklighet, förklarar Jonas Mårtensson, forskare på Kungliga Tekniska Högskolan, KTH.

Hör mer om forskning på förarlösa fordon i Vetenskapsradions veckomagasin på fredag.

Som Vetenskapsradion redan rapporterat så var det tidigare i år premiär för Stockholms första förarlösa buss, som kör i en hastighet av 12 kilometer i timmen, i Kista.

Tillsammans med studenter har Jonas Månsson, tagit fram testbilen Research Concept Vehicle, RCV. Det finns flera utmaningar när tekniken ska tas från labb till verklighet, menar han.

– Om man tittar på de tekniska utmaningarna så kan vi bara se på situationen vi har idag på parkeringen. Det handlar om att positionera och lokalisera bilen så att den vet var den är. För det använder vi GPS och censorer. Det låter enkelt men när det väl ska fungera så är det inte alltid så lätt, säger han.

Han menar att det
är en stor utmaning att bilda sig en förståelse för vad som händer runt bilen. 

– Ska man kunna köra i en dynamisk komplex miljö som en stad eller i det här fallet en parkeringsplats, så behöver man mycket censorer, algoritmer och teknik som hanterar det. 
 
Är det långt kvar innan sådana här bilar finns i riktiga trafiksituationer?
 
– Tekniken finns ju. Vi och industrier jobbar med det. Och det finns ju exempel på att det faktiskt går. Det finns fordon ute, framförallt i USA på många ställen. Det man måste göra är att testa och testa för det sker ju också olyckor. 
 
Hur har olyckorna påverkat er arbete?

– Det har väl inte påverkat arbetet nämnvärt egentligen, men det är tragiskt när det händer. Vi måste ut och testa systemen och man kan inte släppa dem för tidigt. Nu är systemen mer komplexa och beror på många andra system, så själva verifieringen och testen tar mycket längre tid.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".