En timmertransport lämnar timmer på ett sågverk i Västmanland
En stor mängd restprodukter från skogsindustrin som inte utnyttjas idag skulle kunna användas för att producera biodrivmedel. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Rester från skogsindustrin kan bli biodrivmedel

1:45 min

En stor mängd restprodukter från skogsindustrin som inte utnyttjas idag skulle kunna användas för att producera biodrivmedel. Det kan göra industri och vägtransporter fossilfria, hävdar professor Pål Börjesson vid Lunds universitet.

Det handlar bland annat om metanol som bildas vid massabruken som kan tas omhand och användas som drivmedel och träfibrer i avloppsvatten som kan bli till biogas.

– När vi tittar på de olika restproduktströmmarna inom skogsindustrin och massabruk så ser vi att det är väldigt mycket att jobba med, säger Pål Börjesson, som studerar potentialen för en ökad biobränsleanvändning i Sverige.

Lignin från träd används redan idag till att göra drivmedel, men skulle kunna användas ännu mer, menar han.

Totalt sett skulle ett mer effektivt nyttjande av restprodukterna kunna ge 5-10 terrawatt timmar energi. Som en jämförelse går det idag åt 85 terrawatt timmar för att driva Sveriges vägtransporter.

Om man lägger samman det behov som industrin och vägtransporterna behöver för att bli fossilfria så räcker det långt, särskilt om man också använder jordbruksmark som inte används för livsmedelsproduktion för att odla grödor som kan bli till biobränslen och använder de resurser som man redan idag planerar att utnyttja.

– Lägger man samman allt så skulle det teoretiskt sätt kunna matcha den efterfrågan vi ser de närmaste decennierna. Under förutsättning att vi fortsätter jobba med effektivisering och elektrifiering, säger Pål Börjesson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista