Elever i ett klassrum.
dgkdgsdjiog Foto: Hossein Salmanzadeh / TT

Därför infördes det kritiserade betygssystemet

2:25 min

Dagens betygssystem i skolan var kritiserat redan innan det infördes 2011.
– Bedömningstekniskt är det hopplöst att försöka åstadkomma en likvärdig bedömning av det, säger professor Anders Jönsson.

Hör om hela resan från 60-talets skolreformer till dagens betygssystem i Vetandets värld.

Betygssystemet, med betygsskala från F till A, ansågs vara svårbegripligt, pressande för eleverna och tungarbetat – redan när det infördes 2011.

Anders Jönsson, professor i naturvetenskapens didaktik vid Högskolan Kristianstad, var en av dem som var kritisk från början.

Han har forskat mycket om betyg och betygssystem och var anlitad som expert av Skolverket när det nuvarande betygssystemet skulle utarbetas.  

– Jag förde till exempel fram att det kommer att bli väldigt svårt för lärare att bedöma värdeorden från enkelt till relativt väl till väl. Bedömningstekniskt är det hopplöst att försöka åstadkomma en likvärdig bedömning av det, säger han.

Enligt kunskapskraven ska eleven kunna resonera, reflektera och se samband – och läraren bedömmer om eleven gör det enkelt, relativt väl eller väl.

Fram till 1990-talet hade det svenska skolsystemet ett relativt betygssystem med skalan 1-5, men inte heller det ansågs lämpligt. En kritik var att det skapade konkurrens mellan eleverna.

I stället infördes målrelaterade betyg, med kunskapskriterier och nu  används skalan F--A. Kritiken mot det här systemet omfattar många punkter bland annat att det inte alls är förlåtande. Misslyckas man i en del av ett ämne drar det ner hela betyget i det ämnet.

Syftet med den principen var att få lärarna att satsa lika mycket på alla olika element i ett ämne. Kanske, säger professor Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Örebro universitet, trodde forskarna att lärarna inte skulle följa systemet så noga.

– Jag tror att man initialt tänkte att lärare inte behöver vara så hårda och petiga utan att de ändå kan se till helheten. Men så var det inte utan lärarna följde systemet som det var utformat och då straffades eleverna  väldigt hårt på sin sämsta prestation.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista