Lång bilkö.
1 av 2
Kanske kan bilmotorer bli miljövänligare med hjälp av termisk sprutning. Foto: Foto: Carolyn Kaster/Scanpix
Nicolaie Markocsan, till vänster, med kollega vid maskinen för termisk sprutning.
2 av 2
Nicolaie Markocsan, till vänster, med kollega vid maskinen för termisk sprutning. Foto: Karin Gyllenklev

Miljövänligare bilar med nytt ytskikt

2:11 min

Kan ett tunt lager av zirkonoxid göra bilmotorer miljövänligare? På Högskolan Väst i Trollhättan är forskningen på detta i full gång.

Metoden heter termisk sprutning. Det som händer är att ett material, till exempel i pulverform, hettas upp för att sedan skjutas ut över det man vill klä in. I det här fallet delar av dieselmotorer. 

Målet är att skapa en värmeisolerande yta som gör att temperaturerna i vissa delar av bilmotorer kan bli ännu högre. På så kan motorn bli mer effektiv. Och i förlängningen mer miljövänlig. 

– Vi vet att det är mycket forskning på batterier, och det är bra. Men å andra sidan vet vi att för stora fordon är det inte lätt att snabbt få batterier. Därför gör vi så mycket vi kan för att förbättra det vi har nu, säger Nicolaie Markocsan, professor i produktionsteknik, på Högskolan väst. 

Liknande värmeisolerande ytskikt finns utvecklade för flygplans- och elkraft gasturbiner. Och nu är det alltså på gång för bilmotorer.

Nicolaie Markocsans projekt är finansierat av Energimyndigheten, och i det testas både zirkonoxid och andra material till bilmotorerna. Och de laborerar både med tjocklek på ytan och olika mikrostrukturer påverkar ytans egenskaper. 

– Vi har redan lovande resultat, säger han.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista