En patient förbereds för provtagning
Foto: Claudio Bresciani/TT

Öppen mottagning minskar missförstånd

Tryck ett för att avboka tid, två för att tala med sjuksköterska. Ni känner igen det här, att komma fram och boka tid på vårdcentralen är inte alltid så lätt.

Drop in-mottagning på vårdcentral kan göra det enklare för människor med utländsk bakgrund att söka vård, visar en ny studie från Linköpings universitet.

Rikard Wärdig har studerat vårdcentralen i Hageby i Norrköping som för några år sedan började ha öppen mottagning med drop in-tider i stor utsträckning. Dessutom finns alltid två tolkar på arabiska och somaliska på plats.  

Läkare och sjuksköterskor upplever att systemet är mer patientsäkert då det minskar onödiga missförstånd. Det är lättare att bedöma patientens hälsa när man träffas direkt och inte behöver kommunicera via telefon först. Nackdelen är att det kan bli längre väntetider och att risken för smittspridning kan öka om personer som till exempel har magsjuka kommer och sitter i väntrummet.

Rikard Wärdig säger till Vetenskapsradion att det är väldigt sällsynt att en vårdcentral har så stor drop in-verksamhet. Vårdcentralen började med mer öppen mottagning för att bättre kunna möta flyktingars behov. Men det kan också passa andra grupper som kan ha svårt att ringa och boka tid.

Nu pågår flera andra studier om vårdcentralens arbete. En handlar om vad patienterna med utländsk härkomst söker för och en om svenskfödda patienters erfarenheter av den öppna mottagningen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista