Ungdomar med adhd klarar ofta skolan bättre med medicin

2:10 min

Elever med adhd fick generellt bättre skolresultat när de medicinerade. Det visar en stor registerstudie bland 660 000 tonåringar i Sverige.

Tidigare långtidsstudier i andra länder har visat olika resultat kring skolprestation, både att medicinering gör att det går bättre i skolan och att medicinering inte alls påverkar resultaten för elever med adhd.

Adhd innebär att personen har kraftiga svårigheter med koncentration, svårt att hantera impulser och bristande uppmärksamhet.

Den svenska registerstudien är intressant eftersom forskarna har kunnat följa alla som gått ut årskurs nio under åren 2008-2013. Forskarna såg då att av de cirka 660 000 tonåringarna var det nästan 30 000 eller 4.4 procent som hade fått en adhd-diagnos eller som läkemedelsbehandlades med adhd-mediciner. 

Först undersökte forskarna resultaten för de med adhd och jämförde med de utan adhd. Resultatet visade att en större del av de med adhd gick ut skolan senare än övriga, tolv procent jämfört med fyra. De fick också lägre poängsumma i betygen än elever utan adhd.

När de med adhd medicinerade tre månader före nationella prov såg forskarna att det ledde till bättre resultat både i proven och i slutbetygen jämfört med de som inte medicinerade. De som medicinerade fortsatte också oftare till gymnasiet än de med adhd som inte tog några mediciner.

Vetenskapsradions rundringning bland myndigheter och forskare visar att det fortfarande inte finns någon forskning kring vad Grundvux och Komvux i Sverige betyder för elever med adhd. Men forskarna vid Karolinska institutet, Örebo universitet och Uppsala universitet menar att det är viktigt med behandling och tidig upptäckt av adhd för att även personer med adhd ska få så bra skolgång som möjligt.

Hör mer om adhd hos barn och ungdomar i vårt veckomagasin på fredag.

 

 

Referens: Andreas Jangmo et al "Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, School Performance, and Effect of Medication"  Feb 2019 Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry Doi: 10.1016/j.jaac.2018.11.014

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista