Färre sprickor i järnvägsspåret med virtuella tester

2:07 min

Tågförseningarna kan minska med hjälp av digitaliseringen. Det menar Chalmersforskare som tagit fram en metod som förutsäger risken för sprickbildning i järnvägsspår och tågens hjul.

Sprickbildning i räls och hjul är en av de största underhållskostnaderna för järnvägstrafiken. Det orsakar även många förseningar och stopp.

För att minska risken för just sprickbildning har forskare vid Chalmers tagit fram metoder för att redan på designstadiet av utformningen av räls och hjul med hjälp av virtuell testning analysera hur tåget belastar spåret. 

Det här är något som på sikt kan minska underhåll och kostsamma reparationer, menar Anders Ekberg, professor i hållfasthetslära på Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg.

– Rent konkret har vi tagit fram modeller för att när man simulerar hur tågen rullar på spåret, så kan man få fram påkänningen i form av risken för att man får sprickbildning. Då kan man variera parametrar som fjädring och hjulprofiler och se hur det påverkar risken.

– Hur påverkas man då som tågresenär av sprickbildning i rälsen?

– Om vi nu säger att man får omfattande sprickbildning på hjul eller räls, så innebär det att du måste åtgärda det, och är det då bråttom så innebär det att du får ett dåligt planerat underhåll där du måste ut och slipa rälsen eller ta in ett tåg för att svarva om det. Båda fallen stör ju trafiken, säger han och fortsätter:

– Har du riktig otur så går det så illa att du får stopp i en detektor, då blir det stopp på linjen. Problemet med järnvägen är att den har en enorm kapacitet, men den är driftkänslig. Får du stopp på ett ställe så stoppar du upp bakom också, och då blir det med följdförseningar också. Det här är väl ett litet verktyg i verktygslådan för att undvika det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista