Framåt på två hjul

Sopsaltning av cykelvägar ökar cyklandet på vintern

2:03 min

Vad skulle få fler att välja cykeln under höst och vinter?

Så kallad sopsaltning av cykelvägarna verkar underlätta valet, visar en studie från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Det kan kännas avlägset nu, men om ett par månader kan många av oss få se fordon med roterande borstar som sopar vägbanan helt ren från snö och sen sprida ut en saltlösning mot isbildning och halka.

Det här görs numera vintertid i ett trettiotal svenska kommuner och det kan i bästa fall ge sommarväglag även snöiga vinterdagar.

Tidigare har cykelbanorna framför allt plogats och sandats men då blir det ofta ett tunt lager snö kvar, och när det töar så blir gruset kvar och orsakar många slir-olyckor.

Nu visar studien som har gjorts i Stockholm att vintercyklandet, men inte olyckorna, har ökat sen cykelvägarna började sopsaltas 2013.

– Om man ser till att cyklandet har ökat medan olyckorna inte har ökat så kan man säga att risken har minskat för dem som cyklar, säger Anna Niska som är en av forskarna bakom studien på VTI.

Att öka cyklandet vintertid är bra både för folkhälsan, för miljön när färre kör bil, och för att inte kollektivtrafiken ska bli överfull, enligt Anna Niska.

Men kan inte saltningen av cykelbanor skada djur och växter?

Ja, jämfört med allt det salt som läggs ut på bilvägarna är det nog inte så mycket men det kan vara värt att titta på var saltet sprids, menar Anna Niska.

– Om cykelvägen går genom parkvägar med känslig vegetation så bör man ju tänka till en extra gång om man ska göra på ett annat sätt, och här har man t ex börjat titta på andra salter, men det är väldigt mycket dyrare än vanlig natriumklorid, säger säger Anna Niska.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista