Allra sista resan för sista Concorden

Nytt överljudsplan på japanska

Japan håller på att utveckla en ny generation överljudsplan för passagerartrafik, och den japanska flyg- och rymdbyrån JAXA vill nu få igång ett samarbete med ameikanska NASA och Boeing

Japanerna hoppas få amerikansk hjälp med formgivningen av själv flygkroppen. Själva är de redan igång med att utveckla motorn, som bara ska åstadkomma en procent av det buller som de gamla franska överljudsplanen Concorde åstadkom.

Förra året gjorde japanerna lyckade testflygningar med en liten prototyp över Australien. Men därifrån är det långt kvar till ett fungerande passagerplan. 2020 hoppas de inblandade att planet ska vara på marknaden, ett plan som ska rymma 2-300 passagerar och flyga mellan Tokyo och Los Angeles på fem timmar, dubbelt så fort som idag.

Det har inte funnits några överljudsplan i passagerartrafik sen Concorden togs ur trafik 2003, och många är kritiska till projektet. För även om det talas om en mer effektiv motorteknik, så handlar det ändå om stora bränsleslukare. Och det var bland annat de höga bränslekostnaderna som drev Concorden i graven.

Reporter Lena Nordlund

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".