The Field

Sverige förstår inte The Fields storhet

Adam Koskelainen om The Fields storhet
3:13 min

En av Sveriges största och mest envisa producenter inom den elektroniska genren, The Field, är på gång med nytt material. Något det talas alldeles för lite om här hemma, tycker vår reporter Adam Koskelainen.

Axel Willner har gjort musik under olika namn. Lars Blek, Porte och Hands är några. Men det är under aliaset The Field som han gjort mest framgång.

I dagarna blev det känt att ett nytt album kommer den 1 april - det fick vår reporter Adam Koskelainen att gå igång. Han tycker att detta är något vi borde lyfta mer här i The Fields hemland.

Varför då?
– The Field är en av den elektroniska musikens mest egensinniga producenter. Han gör sin egen grej som verkligen låter som honom.

Hur låter hans musik och hur skiljer den sig från andra?
– Det är små, små samplingar som ligger på varandra och nöter ihop till en stor matta. Väldigt meditativt. Det låter enformigt, men efter att ha hört det i tre minuter är det som att hjärnan intalar sig att "oj, nu händer någonting!" fastän det kanske inte gjorde det.

Varför tror du att The Field är större utomlands än här hemma i Sverige?
– Han bor ju i Berlin. Kanske har han gått ifrån Sverige lite. Sen har han turnerat väldigt mycket i USA och Europa. Han har även haft turen att lyftas upp i amerikansk media, Pitchfork var snabba på att lyfta upp honom. Han hittade snabbt ett following.

Men behöver han vara stor här i Sverige?
– Jag tycker i alla fall det. Vi borde ta tillvara på talangen vi har här och uppskatta våra egna artister. Tittar man på var han lyssnas på mest dyker städer som London, Berlin och New York upp. Stockholm och Göteborg borde också vara med på listan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".