Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Klas Dykhoff.
1 av 2
Klas Dykhoff, professor i filmljud, förklarar mer om reverb. Foto: Pontus Andersson/Sveriges Radio
Med hjälp av reverb kan du förflytta dig från en studio till en stor katedral.
2 av 2
Med hjälp av reverb kan du förflytta dig från en studio till en stor katedral. Creative Commons
Klas Dykhoff: Reverb är något som finns naturligt i alla miljöer
9:02 min

Reverb är kanske den vanligaste effekten inom musikproduktion. Och om musik ska vara behagligt att lyssna på måste det finnas lite reverb. Det menar Klas Dykhoff, som är professor i filmljud på Stockholms konstnärliga högskola.

Nästa alla typer av modern musik använder olika typer av effekter när den produceras och framförs live. Men en av de vanligaste effekterna inom musiken är reverbet.

Reverbet gör så att ljudet kan få en helt annan rymd och låter mycket större. Till exempel kanske du har spelat in en slinga på ett piano i ett litet rum - men ifall du använder en reverbeffekt kan du få pianot att låta som om det vore inspelat i en kyrka. 

Idag finns reverbeffekten tillgängligt digitalt i alla musikprogram i datorn och i så kallade analoga "reverbpedaler". Men reverbets historia går tillbaka ända till slutet av 1930-talet då inspelningstekniker började spela in musik i andra utrymmen än vanliga studiorum.

En av dem första kända inspelningarna som använde sig av reverbeffekten var låten "Peg O' My Heart" med bandet The Harmonicats. Den låten spelades in redan 1937 och när inspelningsteknikern Bill Putnam tryckte in bandet i studions badrum fick musiken en helt annan rumsklang.

Klas Dykhoff som är professor i filmljud på Stockholms konstnärliga högskola menar att det idag finns en mängd olika typer av reverb och det kan vara praktisk att använda effekten.

– Reverbet kan också vara ett verktyg att smälta ihop olika ljudspår i en mix. Idag är det vanligt att musiker skickar olika ljudspår över internet till varandra och ifall man lägger på lite reverb kan man få det att låta som att ljuden är inspelade i samma rum.

Ett band som använder mycket reverb i sin musik är bandet Pink Milk. De ser nästan reverbet som en medlem i bandet.

– Grundkänslan i vår musik finns i reverbet. Effekten skapar ett stort rum som vi vill bjuda in lyssnaren till, berättar Maria Forslund i Pink Milk.

Lyssna på hela intervjun om reverb med ljudprofessorn Klas Dykhoff i spelaren ovan.

 

Relaterat

Ljudklippet är från avsnittet
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".