Språket den 8 maj Om lyssnandets svåra konst

Att man ska lära sig läsa och skriva i skolan har länge varit självklart, att lära sig tala har blivit ett skolämne på senare år, men hur är det med den fjärde kommunikativa färdigheten: att lyssna? Professorn i nordiska språk vid Umeå universitet Rolf Hedquist tycker att lyssnandets konst är försummad i den svenska skolan.

Professor Lars-Gunnar Andersson besvarar lyssnarfrågor:
- om att följa reglerna eller sin intuition med exemplet en slags stol/ett slags stol
- vad är ’inge’ som i ’han är inge bra’
- gamla och nya regler om ’vars’ och ’vilkas’
- kommer reglerna före språket?
- när ungdomar förkortar ’vet inte’ till ’vene’
- och ’göra’ till ’gö’ – ’vad ska vi gö?’

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".