1 av 3
Gröna Tåget. Foto: Gröna Tåget
2 av 3
Gunnar Malm, utredare av höghastighetståg.
3 av 3
Höghastighetståg för Kina. Foto: Bombardier
VETANDETS VÄRLD, ONS 4 NOV

Höghastighetstågen närmar sig

På många håll i Europa rullar redan höghastighetståg, men inte i Sverige. Nu börjar det dock att hända saker. År 2025 bör det finnas tåg som kör i 320 km/h på helt nya järnvägar från Stockholm till södra Sverige, menar statens utredare Gunnar Malm.

Höghastighetsbanan ska gå från Stockholm till Göteborg och kommer till stor del att bestå av nya sträckningar. Vid Jönköping viker en gren av ner genom Småland till Malmöregionen. Restiderna blir väsentligt förkortade, sträckan Stockholm-Göteborg kommer enbart att ta högst två timmareoch sträckan Stockholm-Malmö två och halv timmar. Ekonomin gynnas och på köpet blir det miljövinster, eftersom fler ratar både flyg och bil, menar enmansutredaren Gunnar Malm.

Gunnar Malm, som också är VD vid Arlandabanan, har dragit igång ett infrastrukturprojekt som nästan saknar motstycke i Sverige. Men projektet har också stora konsekvenser för miljön, känsliga naturområden kommer att beröras och sannolikt ge upphov till debatt.

Projektet med höghastighetsbanan för tankarna till ingenjören Nils Ericson, som står staty utanför Centralstationen i Stockholm. Han genomförde också ett järnvägsprojekt som engagerade hela landet, när han såg till att Sverige på kort tid fick stambanor byggda, med stora konsekvenser för kulturlandskapet och ekonomin. Västra stambanan till Göteborg stod klar 1856 och räknas som startskottet för svensk järnväg.

KTH och den europeiske tågtillverkaren Bombardier har redan ett konkret forskningssamarbete för att ta fram nya snabba tåg för Sverige, vilket kallas Gröna Tåget. Det har redan testats på bana i Sverige och maxhastigheten är 303 km/tim. Men Sverige ligger ändå 20-30 år efter. Runt om i världen har det länge satsats mycket på snabba tåg, som exempelvis Shinkansen i Japan och TGV/AVE i Frankrike respektive Spanien.

I Vetandets värld får du höra mer om detaljerna kring Götalandsbanan och Europabanan, och om de miljökonsekvenser som infrastrukturprojektet innebär. Oskar Fröidh, järnvägsforskare vid KTH, och Lars Erik Nybö från Jernbaneverket i Norge, diskuterar teknik och miljö tillsammans med enmansutredaren Gunnar Malm.

Per Gustafsson
per.gustafsson@sr.se

Lyssna också på:
Vilka höghastighetståg man ska välja? Hur ska gammal och nya järnväg integreras? Och vad kan vi lära av japanernas Shinkansen? Diskussion med Markus Gunnervall, trafikanalytiker, och Pär Olofsson, projektledare för banverkets höghastighetstågprojekt.

Intressanta länkar:



Fakta

  • Banverkets definition av höghastighetståg är persontåg (ej godståg) som går över 250 km/h.
  • Det snabbaste persontåget 2009 var franska TGV och tyska ICE som båda nådde 320 km/h i reguljär trafik.
  • Botniabanan är den första sträckan som byggts för hög hastighet i Sverige. Den invigs i augusti 2010.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".