Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Vetenskap, forskning och experiment

Att space invaders blev svårare var inte meningen

Mindre grafik går snabbare att rita
3:11 min


När Tomohiro Nishikado utvecklade kultspelet Space Invaders hade han inte tänkt att utomjordingarna skulle röra sig snabbare och snabbare ju längre spelet fortskred. Det bara råkade bli så eftersom färre monster innebar mindre grafik för datorn att rita upp.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".