Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat igår kl 17.16)
Sammanfattningar av vetenskapsnyheter, aktuella reportage, fördjupningar och analyser av viktiga händelser...

Cykla med mobilitelefonen i högsta hugg

Publicerat fredag 10 januari 2014 kl 15.21
Mobiltelefonerande cyklister
(6:29 min)
Mannen på bilden har inget med forskningen att göra. Foto: Johan Engman TT

På transportmässan Transportforum i Linköping presenterades en studie som visar hur unga cyklister användander mobiltelefoner.

På Transportforum presenterade Katja Kircher, forskare på VTI, Statens Väg- och transportforskningsinstitut, en studie gjord tillsammans med ett konsultföretag, där 22 unga cyklister fick cykla en speciellt utvald sträcka och på olika sätt använda mobiltelefonen.

-- Ja, det finns många olika strategier, och det var kanske lite unikt att vi lät dom göra precis som dom kände var säkrast och bäst för dom, så dom fick stanna om dom ville, och det var ungefär 20% som gjorde det. Vissa cyklade mycket saktare, vissa kanske stannade för att slå numret och sedan började cykla när dom hade telefonen i fickan och började prata. Sedan såg vi också att det fanns kompensationsstrategier med blickbeteende, och vi såg att dom då kompenserade genom att kanske ändå titta på trafiken, men andra blickar som man annars kanske hade riktat mot reklamskyltar eller så riktade man mot telefonen, säger Katja Kircher.

Varför är det viktigt att reda ut hur vi hanterar mobilen när vi rör oss i trafiken?

-- Vi ser ju att det är väldigt angeläget för människor att kunna kommunicera var man än är, och man är ju oftast inte i trafiken för att man så gärna vill utan för att man behöver ta sig till ett annat ställe, och då har man ju alla sina andra ärenden som man gärna vill lösa under tiden för att man vill vara effektiv, säger Katja Kircher.

För som du ser det, så ska vi kunna prata i mobilen och cykla samtidigt?

-- Jag tycker att vi ska kunna tillgodose våra behov som vi har när det gäller våra liv, trots att vi är ute och transporterar oss. Det gäller ju att välja sina tillfällen och inte överskatta sig själv. Om telefonen ringer vid en olämplig tidpunkt, då är det bättre att avvakta och kanske ringa tillbaka sedan, eller då om man kan stanna och ringa, men om det är en lugn situation så tycker jag inte att det finns anledning att inte ringa ett samtal om man känner att man klarar av situationen, säger Katja Kircher.

Ungefär 1600 personer kom till Transportforum i Linköping vid 2014 års upplaga. Forskare, politiker, myndigheter och andra fick välja ur ett digert program med många aspekter på det här med transporter. Det handlade till exempel om Stockholmstrafiken i framtiden, planering för gående och trafikmedicin.

Men vi håller oss kvar vid transportmedlet cykel, för på Transportforum presenterades också Trafikverkets nya strategi för "Säkrare cykling", som cykelforskaren Anna Niska, också hon på  Statens Väg- och transportforskningsinstitut, hoppas ska bli ett genombrott.

-- Kunskapen har vi ju haft länge, till exempel det här att singelolyckor är det stora problemet och att mycket är relaterat till väghållarens ansvar. Nyheten är väl egentligen att nu är det här en gemensam strategi som har tagits fram, säger Anna Niska.

Arbetet har letts av Trafikverket men det har varit flera parter med; Transportstyrelsen, flera kommuner, Cykelfrämjandet, Svensk cykling, Cycle Europe, VTI och Folksam. Anna Niska påpekar att också framkomlighet, som länge varit ett honnörsord för bilister, måste bli det också när samhället planerar för cyklister, annars väljer många bort cykeln. Ett alltför ensidigt fokus på säkerhet för cyklister har hittills ofta resulterat i åtgärder utan större eftertanke.

-- Vi har väldigt mycket stolpar, utplacerade betonggrisar som är där för att förhindra att bilar kör på gång- och cykelbanan, men det får istället en negativ effekt att cyklisterna cyklar in i dom här och cyklar omkull. Man ser dom inte helt enkelt, säger Anna Niska.

Hur ska man göra istället då, ska det vara neongröna betonggrisar?

– Ja, varför inte? Och kanske i lite mjukare material, som inte tar tvärstopp!

Sex gånger fler bilister än cyklister dog i trafikolyckor 2012, men bland dom allvarligt skadade var det något fler cyklister än bilister. Dom allra farligaste olyckorna för cyklister är visserligen kollisioner med bilar, men dom absolut flesta cykelolyckorna, 80%, är singelolyckor.

Trafikverkets nya strategi har inte svaren på hur föreslagna åtgärder som bättre framkomlighet och fler hjälm- och dubbdäcksanvändare bland cyklisterna ska bli verklighet, men förutsätter att alla samhällsaktörer gör vad dom kan. Visst behövs dom visionära greppen som framtagna prototyper till ABS-bromsar på cyklar, och bilindustrins ansträngningar att utveckla utvändiga krockskydd i form av luftkuddar på bilar, men ansvaret för att tillvarata den idag överlägset största potentialen för ökad säkerhet bland cyklisterna ligger idag, utan tvekan hos kommunerna, enligt cykelforskaren Anna Niska.

– När det gäller allvarligt skadade då är det ju mera väghållaråtgärder som drift och underhåll, bättre halkbekämpning, borttagning av grus tidigt och sopa löv, sådana saker, säger Anna Niska.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".