Judith Popinski, 89 år, växte upp i polska Łódź och är en av dem som har överlevt Förintelsen. Foto: Lina Sundahl Djerf
Specialprogram

Vårt behov av syndabockar

Syndabocken i Bibeln är en get till vilken folkets synder överförs genom en ritual. Därefter drivs den bort och på så sätt har människorna blivit av med sina synder. I dag används begreppet som metafor för den som är oskyldig men ändå utsetts till att bära skuld.

Det kanske tydligaste exemplet på när en hel grupp utsetts till syndabockar är judarna i nazismens Europa. Judarna fick som kollektiv bära skulden för Nazitysklands dåliga ekonomi och för nederlaget i första världskriget. Judith Popinski växte upp i den polska staden Łódź. I september 1939 ockuperades den av tyskarna. Ett år senare skulle staden bli judefri och alla judar föstes ihop i ett överbefolkat getto där de skulle fungera som arbetskraft åt tyskarna. 

- Vi kände ju vår judiska historia. Det var alltid judar som var utpekade, de var syndabockar. I getton i Italien till exempel eller under inkvisitionen, säger Judith Popinski.

Varför behöver vi syndabockar? Christer Hedin, professor i religionshistoria, Anders Olsson, professor i litteraturvetenskap som gjort urvalet och skrivet förordet till boken Syndabocken av René Girard, och Susanne Hede, doktorand i psykologi vid Karlstad universitet som forskar om samhällskriser, samtalar om vårt behov av syndabockar i Människor och tros påskprogram.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".