Konsumentskydd i Sverige? Not so much!

0:29 min

Erik och Johan har båda vänt sig till ett svenskt företag som lovat att de ska få tillbaka sitt hår på huvudet genom laserbehandling. För det har de betalat tiotusentals kronor med löfte om pengarna tillbaka om behandlingen inte fungerade. Vilket den inte gjorde. Men några pengar såg de aldrig till. Så de anmälde företaget till , som kom fram till att företaget skulle betala tillbaka pengar. Erik och Johan är inte ensamma om att ha anmält företaget. 45 anmälningar har kommit in till Allmänna reklamationsnämnden.

Men majoriteten av konsumenterna har inte fått tillbaka sina pengar.  När P3 Granskar började kolla närmare på företaget, inser vi hur lätt det är att lura pengar av konsumenter i Sverige. Den ansvarige för företaget är en person som är bosatt i Danmark och har inget svenskt personnummer. Det han har gjort är skickat in en oläslig kopia av ett danskt körkort till Bolagsverket och har på så sätt kunnat starta flera företag i Sverige. Och när vi försöker få tag i honom så går det sådär:

Och tittar man på adressen där han ska befinna sig får man upp denna bild:

Så vi bestämde oss för att kolla varför det kan gå till på detta sätt. Och vi har pratat med alla från , till till ända upp till konsumentministern Birgitta Ohlsson.