Svenskkunskaperna bland elever i Malmö är dålig. Foto: Anna Bubenko/SR
Malmö

Många elever behöver stöd i svenska

Läraren:”Kunskaperna är så skiftande”
2:06 min

Mer än hälften av eleverna på Malmös kommunala gymnasier behöver stöd i svenska. Behovet är stort även bland elever som har svenska som modersmål. 

Varje höst testas eleverna i årskurs ett på Malmös kommunala gymnasier i svenska, engelska och matte. I svenska får de göra ett läsförståelseprov, ett ordförståelseprov och en diktamen.

– Det är väldigt blandade kunskaper. De har mycket olika språkkunskaper i svenska med sig i sin ryggsäck, säger Catarina Economou, lärare i svenska på S:t Petri gymnasium.

Förra året var resultatet att det var svenskan som var svårast. 52 procent av eleverna behövde stöd i svenskämnet. Störst var behovet på de yrkesförberedande programmen: 74 procent och bland dem som inte har svenska som modersmål: 71 procent. Men det var hela 37 procent på de studieförberedande programmen som också behövde stöd och 40 procent av samtliga elever som hade svenska som modersmål.

– Jag har gjort testet innan eftersom jag har gått om gymnasiet. Det var svårt båda gångerna, säger Patrik Andersson-Ebbehed som går naturvetenskapsprogrammet och som gjorde testet i Catarina Economous klass. 

Hur bra eleverna klarar testerna hänger tätt samman med vilka grundskolor och stadsdelar i Malmö de kommer från. Elever från skolor med höga meritvärden har bättre resultat.

– Som vi vet är Malmö väldigt segregerat när det gäller socioekonomi och utbildningsnivå. Det har eleverna med sig. Självklart, säger Catarina Economou.

Om testerna

Testerna ges på höstterminen till samtliga elever på Malmös kommunala gymnasier.

År 2010 deltog 1 967 elever i minst ett av de tre testerna i svenska. Dessutom testas eleverna i matematik och engelska.


Testet i svenska består av tre delar: 

  • Ett läsförståelseprov 
  • Ett ordförståelseprov.  
    Exempel på ord ur testet: preliminär, generellt, anspråk, godtyckligt, akvedukt. 
  • En diktamen 


Resultat höstterminen 2010


Totalt stödbehov, alla elever:

Svenska   52 procent

Matematik   19 procent

Engelska   17 procent


Stödbehov, yrkesförberedande program:

Svenska   74 procent

Matematik   37 procent

Engelska   30 procent


Stödbehov, studieförberedande program:

Svenska   37 procent

Matematik   7 procent 

Engelska   10 procent  

Stödbehov, elever med annat modersmål än svenska:

Svenska   71 procent

Matematik   24 procent

Engelska   26 procent


Stödbehov, elever med svenska som modersmål:

Svenska   40 procent

Matematik   16 procent

Engelska   11 procent  


Källa: Resultat av diagnostiska prov i svenska, matematik och engelska HT 2010. Utbildningsförvaltningen. Malmö stad. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".