1 av 3
Decida och Malcolm B. Foto: Christoffer Malm/Sveriges Radio
2 av 3
Foto: Christoffer Malm/Sveriges Radio
3 av 3
Foto: Christoffer Malm/Sveriges Radio

Internet + musikvideos = interaktiva videos

14 min

Decida är musikvideoregissör och gör en alldeles speciell musikvideo till rapparen Malcolm B. Bägge två är på besök i studion för att berätta om saken, en interaktiv och nästan demokratisk musikvideo.

Eftersom Malcolm B har en hel del följare i sociala medier kom de på tanken att låta fansen bestämma vad som ska hända i videon. På bordet fanns bland annat fallskärmshoppningar, Martin Mutumba, hinderbanor med Sveriges Usain Bolt och en massa annat.

Så valmöjligheterna var goda, och nu har tre saker valts ut av fansen som ska in i videon. Det är hemligt vilka saker som tog hem segern, men den som lever får se.

Decida tycker att det finns en öppenhet och ett nytänkande hos den yngre generationen rappare, som Malcolm B och Adam Kanyama. Det känns skönt tycker hon.

Det här är inte den första uppmärksammade videon som Decida gör. Hon är nominerad till ett fint pris för videon som hon gjorde till Robyn och Snoops låt You Should Know Better.

Exempel på andra interaktiva musikvideoprojekt:

Daniel Adams Ray - Precis som jag. Här fick fansen skicka in ansiktsbilder på sig själv som projicerades mot olika bakgrunder i videon.

Red Hot Chili Peppers - Look Around Här kan man med hjälp av höger och vänster-pilarna på tangentbordet bestämma vilket rum man vill se, de olika medlemmarna spelar i olika rum, man kan dessutom zooma in i rummen med hjälp av upp och ner-pilarna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista