Sara Rök
Av Camilla Fågelborg/Sveriges Radio

Left swipe dat cigg!

"De förkroppsligar trenden att utseende är allt idag, särskilt bland kidsen"
8:42 min

I och med att regeringen har satt igång kampanjen "Tobacco Endgame - Rökfritt Sverige 2025" så tycker vi det är ett ypperligt tillfälle att prata om andra antirök-kampanjer som gjorts. Vad fungerar?
På The Grammy Awards uppträdde Truth med "Left Swipe Dat", flipp eller flopp? 

Regeringen har satt igång kampanjen "Tobacco Endgame - Rökfritt Sverige 2025". Antirök-organisationen Truth i USA lanserade en ny låt under The Grammy Awards med bland annat Becky G som menade att man kommer att bli bortvald på Tinder om man har med en cigg på bilden. Låten heter "Left swipe dat".

Att det är skadligt att röka är ju inget nytt, men hur man skapar antirök-kampanjer är. Funkar det fortfarande att skapa kampanjer som skrämmer? 
Roland-Philippe Kretzschmar, vd för Raw Agency är gäst hos oss för att prata om vad som fungerar och vad som behövs för att kampanjerna ska bli uppmärksammade. 


Några exempel på kampanjer som gjort: 

 Låten "Left Swipe Dat" som framfördes på The Grammy Awards

Whoopie Goldberg  frontar kampanjen där du kan sända sina rökande vänner en Nobituary

En lite rolig reklamfilm mot rökning som menar att cigaretter är mobbare. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".