Ford överger sina planer på bilfabrik i Mexiko

12 min

I Mexiko ställde president Enrique Peña Nieto i veckan in sitt planerade möte med USA:s president Donald Trump. Anledningen är Trumps besked att han vill införa 20 procent importtullar på mexikanska varor för att på så sätt finansiera muren som USA tänker bygga längs gränsen. De två presidenterna skulle ha diskuterat frihandelsavtalet Nafta, som under många år tillåtit amerikanska företag att tillverka sina produkter i låglönelandet Mexiko. Trump vill riva upp avtalet och har hotat särskilt bilföretagen att de måste flytta hem tillverkningen till USA. Det är hot som redan fått konsekvenser för den lilla mexikanska staden Villa de Reyes. Vår Latinamerikakorrespondent Lotten Collin reste dit.

 

- De där vita ställningarna, ser dem dem? Det var där bilfabrikerna skulle ligga, säger vakten, och pekar mot två stora metallskelett som reser sig på den annars helt öde tomten. 

- För två veckor sen var det fullt av folk här, Ford hade flera hundra byggarbetare anställda. Över en natt försvann allihop. Allt är Trumps fel, säger mannen, som inte vill säga sitt namn. 

Vi står vid en landsväg utanför den lilla staden Villa de Reyes i centrala Mexiko. I horisonten syns berg, men tomten här är helt platt. Perfekt för att anlägga en bilfabrik, tyckte det amerikanska bilföretaget Ford när de i april förra året bestämde sig för att investera 1600 miljoner dollar i Villa de Reyes. Sedan blev det november, och Donald Trump valdes till president i USA. 

På torget inne i stan står José Cervantes och bläddrar i sin mapp med arbetsdiplom och läkarintyg. Överst ligger den standardiserade ansökningshandlingen som alla bilfabriker i Villa de Reyes kräver. Namn, ålder, telefonnummer, och så frågorna: "Vad gör du på fritiden?" och "Vad är ditt mål i livet?" José har skrivit att han vill vara en duktig arbetare och att han tycker om att vara med familjen. 

- Men jag har nästan ingen fritid, säger han. 

José Cervantes hade blivit lovad anställning på Ford, innan bilföretaget plötsligt ställde in planerna på en ny fabrik i Villa de Reyes. Beskedet kom bara ett par dagar efter att USAs nye president Donald Trump hotat amerikanska bilföretag som har en del av sin tillverkning i Mexiko att de måste flytta hem, annars skulle de få betala höga importtullar vid gränsen. Trump vill också riva upp det frihandelsavtal som lockat många företag till låglönelandet Mexiko. Härifrån kan de enkelt exportera till USA. 

- Tänk om BMW och General Motors också lämnar Villa de Reyes. Det vore katastrof, säger José, som nu letar efter nytt jobb hos något av de andra bilföretagen som har fabriker här. 

Villa de Reyes har blivit epicentrum för den mexikanska bilindustrin. Men nu är många arbetslösa. Männen flockas kring ett rekryteringstält som står uppställt på torget. Flera av dem skulle ha jobbat på Fords nya fabrik. Ilskan mot Trump är monumental. 

- Han säger att han ska bygga en mur! Men det kommer ju vara mexikanska papperslösa som murar den, säger en man och alla skrattar. 

- Jag skulle vilja se hur det går ifall Ford ska få amerikanerna att arbeta för samma löner som vi gör här. Jag jobbar 12 timmar om dagen för 2000 kronor i månaden, säger José Cervantes, och pekar in mot borgmästarbyggnaden. 

- De enda som tjänar pengar på bilföretagen i Mexiko är politikerna, de låter sig mutas och håller därför lönerna nere. 

Borgmästaren i Villa de Reyes heter Juan Gabriel Solís, och tar emot inne i en vacker men iskall kolonialbyggnad. På skrivbordet står en liten BMW-modell, som ska tillverkas här från och med 2019. - Tyskarna är våra vänner, säger Juan Gabriel Solís, och berättar hur han och delstatspolitikerna gör för att locka utländska bilföretag till Villa de Reyes. 

- Ford fick 120 hektar av oss för att anlägga fabriken på, med gratis vatten, gas och el. De behövde bara betala 40% av kommunalskatten. De statliga och delstatliga skatterna skulle de helt slippa undan, säger Juan Gabriel Solís. 

- Det är sådana eftergifter vi måste göra till alla bilföretag, annars går de nån annanstans och vi går miste om jobben, säger han. 

- Men, säger jag, lönerna ligger ju på 2000 kronor i månaden, det kan människor knappt leva på. Om bilföretagen inte ens betalar skatt, varför är det då så viktigt att få hit dem? 

- De hjälper till på andra sätt också, säger borgmästaren. De delar ut madrasser på vintern, och de har gått med på att sätta upp rekryteringstält här ute på torget så att människor inte ska behöva åka runt mellan fabrikerna för att söka jobb. 

Juan Gabriel Solís är från samma parti som Mexikos president Enrique Peña Nieto, just nu under hård press från både höger- och vänsteroppositionen som kräver en hårdare attityd, både mot mur-bygget och mot Donald Trumps planer på att riva upp frihandelsavtalet. Men Juan Gabriel Solís aktar sig för att kritisera presidenten, och säger bara att han hoppas relationen mellan USA och Mexiko förbättras, eller i alla fall inte försämras. 

Men frågan är vad som är en bättre relation - och för vem. Vem har egentligen vunnit på det frihandelsavtal som skrevs mellan USA och Mexiko 1994? Mexikanska politiker från alla stora partier är ense om att avtalet bör vara kvar. I USA har det funnits samma konsensus - tills Donald Trump kom in i bilden. 

Utanför borgmästarens kontor står en lång rad kvinnor. Flera av dem har väntat sen tidig morgon, var och en för att be om olika sorters hjälp. Imelda Gutierrez står nästan längs bak. 

- Jag har kommit hit för att be om cement så att jag kan höja tröskeln till mitt hus inför regnperioden som börjar i april. Annars blir det översvämning, säger Imelda, som bor i en liten by utanför Villa de Reyes. 

För några månader sedan kom hon hit för att be om korrigerad plåt till taket som blåst av. 

- Min man jobbar på en underleverantör till General Motors, men han tjänar bara 1000 kronor i månaden. Det är svårt att leva på. Vi har knappt råd med skolbussen för barnen, säger Imelda. 

- I vår by finns inget högstadium, trots att borgmästaren lovade att General Motors skulle bygga det till oss när de anlade en fabrik på vår mark 2008, säger Imelda Gutierrez. Sedan sänker hon rösten och säger att hon har något hon vill visa mig, hemma i sin by Laguna de San Vicente. 

Ett par timmar senare står vi där, framför lagunen som gett namn till byn. 

- Förr gick vattnet ända upp hit, säger Imelda och visar hur lagunens strandkant flyttats 20 meter längre bort. 

Det var för två år sedan som byborna började märka att vattenståndet i lagunen minskade drastiskt, även när det regnade. 

- Vi förstod först inte varför, säger Imelda, och börjar gå uppåt längs den sinande floden. 

- Men för några månader sedan upptäckte vi att någon byggt en jordvall mitt i floden för att leda om en del av vattnet till fabrikerna istället, säger Imelda. 

En lokal präst hjälpte byborna att ringa miljömyndigheten, som kom hit och fraktade undan jorden. 

- Då upptäckte vi det här, säger Imelda, och pekar på ett svart avloppsrör som sticker fram längs flodkanten. 

Avloppsröret släpper ut fabrikernas avfall i floden så att det rinner ner i lagunen. Inte undra på att flera av mina grannar fått utslag när de använt vattnet för att göra tegel och för att tvätta sig med, säger Imelda. 

Nu försöker byborna samla bevis för att göra en formell polisanmälan. Men många jobbar på General Motors och är rädda. 

- Det var därför jag ville visa dig, säger Imelda. Precis intill avloppsröret ligger fabriksbyggnaderna som tillhör GM och deras underleverantörer. Och en bit bort skymtar jag de vita metallstrukturerna där Fords fabriker håller på att nedmonteras. 

- Om det kommer nytt företag hit istället för Ford: Vad hoppas du på då? 

- Jag hoppas de ger bättre löner, och att människor slipper arbeta 12 timmar i sträck. Och att de håller vad de lovar: bygger skolor så att våra barn kan få ett bättre liv än vad vi har. Jag skulle önska att företagen gav oss mer än sitt avloppsvatten, säger Imelda Gutierrez.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista