Dataspel i skolan - hur bra är det?

9:51 min

Nyligen sjösattes ett projekt som ska ta tillvara odokumenterade kunskaper som ungdomar tillskansat sig utanför skolan - genom dataspel. Men bör även skolan bli bättre på att använda dataspel i undervisningen?

18-årige Razmus Larsson, som bor utanför Borås, hoppade av gymnasiet för ett halvår sedan. Nu ägnar han nästan all sin vakna tid åt att spela dataspel. Han spelar online med folk från hela världen, som han kommunicerar med via ett headset. 

– Många tycker att jag har annan dialekt, för jag har pratat engelska tolv timmar om dagen i flera år, berättar han.

I projektet "Spel som etableringsverktyg" vid Högskolan i Skövde, ska de kunskaper som personer tillägnat sig genom att spela dataspel tas tillvara. Projektets mål är att hjälpa unga, arbetslösa personer att få jobb eller komma in på en utbildning.  

– Du kan få en bred kompetens genom att spela dataspel: du lär dig språk, logiskt tänkande, du kanske organiserar stora grupper av spelare och administrar servrar och så vidare, säger projektledare Katrin Dannberg.

Reporter: Joel Wendle

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista