Anders Ståhl har kört taxi i 40 år.
1 av 3
Anders Ståhl har kört taxi i 40 år. Foto: Mathilda von Essen/ Sveriges Radio
1/3 så stor som en bil? Per Nyrenius står framför den nya el-taxin.
2 av 3
1/3 så stor som en bil? Per Nyrenius står framför den nya el-taxin. Foto: Mathilda von Essen
Forskaren Paula von Wachenfeldt berättar om lyxkonsumption i Sverige.
3 av 3
Forskaren Paula von Wachenfeldt berättar om lyxkonsumption i Sverige. Foto: Mathilda von Essen

Taxi - från lyxsymbol till var mans färdmedel?

8:19 min

Förr var taxi en symbol för höjden av lyx och onödigt slöseri. Idag kan mer välbeställda storstadsföräldrar ta taxi till förskolan på morgonen. Håller synen på taxi som lyxsymbol på att förändras och i sådant fall varför?

Och när taxi poppar upp i allt fler former - alltifrån mopedliknande lågbudgetvarianter till att utgöra en del av den allmänna kollektivtrafiken - kan taxi då komma att bli ett färdmedel för alla?

Anders Ståhl, som jobbat som taxichaufför i fyra decennier, berättar hur taxiresenärerna förändrats över tid och modevetaren Paula von Wachenfeldt berättar om taxiresandet som lyxsymbol för 40 år sedan och hur synen på lyx förändrats.

Vår reporter testar den nya eldrivna lågpristaxin som Per Nyrenius är en av grundarna till och Claudio Skubla, förbundsordförande för Svenska taxiförbundet, berättar om varför han tror att taxi kan bli framtidens färdmedel för alla.

Reporter: Mathilda von Essen

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista