Kristina Ahlinder, VD Svenska Förläggareföreningen
1 av 5
Kristina Ahlinder, VD Svenska Förläggareföreningen: "Det är helt annorlunda nu jämfört med för 20 år sen då vi bara var på Gyldene Freden och delade ut diplomen till de som blivit nominerade." Foto: Anders Diamant/SR
Johan Såthe, chefredaktör för tidningen Resumé
2 av 5
Johan Såthe, chefredaktör för tidningen Resumé: "Tidigare satsade man bara på den stora kvällen då priset delades ut, nu ser jag en trend med att man mer vill göra saker både före och efter." Foto: Anders Diamant/SR
Jonas Collinader, forskare i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm
3 av 5
Jonas Collinader, forskare i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm: "Det känns som om media i den här konkurrensutsatta situationen måste vara mer på tårna, de måste bevaka fler saker så att de inte kommer efter sina konkurrenter. Det gäller att var med på tåget som mediehus." Foto: Anders Diamant/SR
Ester Pollack, docent i journalistik vid institutionen för mediestudier vid Stockholms universitet
4 av 5
Ester Pollack, docent i journalistik vid institutionen för mediestudier vid Stockholms universitet: "Det är många priser som vill uppmärksamma sig själva och som anstränger sig för att göra det och som hittar sätt att göra det i det här medielandskapet." Foto: Anders Diamant/SR
Strax före ett tillkännagivande.
5 av 5
Strax före ett tillkännagivande.

Uppmärksamheten kring ett pris

6:50 min

Imorgon är det Augustprisgala och redan för en månad sedan presenterades de som nominerats till priset inför publik. Även andra pris kämpar om rampljuset inför. Finns det en risk att uppmärksamheten gör att priset kommer i skymundan eller bygger det bara upp förväntningarna?

Hör Kristina Ahlinder, VD Svenska Förläggareföreningen, Johan Såthe, chefredaktör för tidningen Resumé, Jonas Collinader,  forskare i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm och Ester Pollack, docent i journalistik vid institutionen för mediestudier vid Stockholms universitet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".