Fot0: SR
Ulrika Knutson Foto: SR

Ulrika Knutson, krönikör, om fenomenet månggifte i historien

5:29 min

"Sverige på tjugotalet gick inte heller fritt från polyamorösa experiment."

Jag heter Ulrika Knutson.

Vi lever i en postmodern epok, vare sig vi vill det eller inte. Är du för eller mot polyamori? Att byta tvåsamhet mot mångsamhet. Det är fullt tillåtet i vårt land. Att däremot lagligt befästa en sådan  relation, med fler än två inblandade, alltså månggifte, polygami, är inte tillåtet. Och medan polyamori låter hippt och trendigt framstår månggifte som något medeltida i burka. Det är den postmoderna paradoxen. Snart ska månggiftet utredas på order av migrationsminister Fritzon, trots att juristerna säger att det inte behövs. Men frågan är väl om man kan annullera äktenskap ingångna utomlands? En sak som berör drygt 300 personer. Mitt stalltips är att alla polyamorister kommer att bli missnöjda, både de postmoderna och de medeltida. Men låt utredningen ha sin gång, juridiskt blir det nog hejsan.

  Nu läser jag i Svenska Dagbladet om de postmoderna  polyamoristernas praktik, inte utan avund. Det har aldrig varit några lätta grejer det här, inte ens i sultanens harem. Det brukar stupa på svartsjukan. Åtminstone led poeten Majakovskij svårt av svartsjuka, när han tillsammans med Lili Brik och hennes man Osip försökte realisera en erotisk utopi på jämställd fot, åren efter ryska revolutionen.

  "Utsträckt som svartsjukans skinn ligger björnen och klöser på parketten" grät Majakovskij. Det var alltid Lili Brik som höll i taktpinnen, om man ska tro författaren Bengt Jangfelt. Hon hade för länge sedan slutat ligga med sin man, och snart tippade hon Majakovskij ur sängen också, till förmån för sina älskare. Men sin Familj ville hon inte släppa. Ideologiskt, intellektuellt och känslomässigt var den livets dynamo -  "Vi måste leva tillsammans! Eller också måste vi skiljas, en gång för alla". Lili föreslog att de allesammans kunde göra vad de ville på dagarna, "men på kvällen eller natten ligga bredvid varandra tillsammans i en ren mjuk säng, i ett rum med frisk luft; efter ett varmt bad!" Men alla älskarna fick inte plats karet. Det var reserverat för de tre.

  Men Sverige på tjugotalet gick inte heller fritt från polyamorösa experiment, långt från de bolsjevikiska konvulsionerna. Bland de feministiska pionjärerna i rösträttsrörelsen hittar vi också erotiska utopister. De roligaste finns i Fogelstadgruppen, där blivande rektorn för Kvinnliga Medborgarskolan på Fogelstad blir blixtförälskad i den stridbara doktor Ada Nilsson. Problemet är att den originella godsägaren Elisabeth Tamm redan är kär i Honorine, och Elisabeth är mycket svartsjuk. Majakovskij ligger i lä. Men Honorine Hermelin finner på råd. Hon uppfinner en trillinglek, där de tre trillingarna han omfamna och högakta varandra och med all kraft "bekämpa svartsjukans eldsprutande basilisk". Det gick väl så där, i sanningens namn. Några år senare kommer den finländska amazonen Hagar Olsson insusande till Fogelstad. Hon är revolutionär, hon, och läser lusen av svenskelinerna på Fogelstad. För mycket snack och för lite verkstad. Och ju mer Hagar skäller desto mer förälskad blir rektor Honorine. Blir inte Ada lessen då? Men Honorine förnekar sig inte, hon hittar raskt på en ny trillinglek, där alla blir små korpungar, och kan kraxa och kuttra förälskat ihop. Fast - alltsammans skedde nog på Honorines villkor. Och vet ni vad som hände sedan? När hon fyllt sextio år rymmer Honorine från Fogelstad, från  alla sina trillngar och korpungar, och gifter sig - med en karl! Och när Honorine, sextio plus, gifter sig med Wilhelm, sjuttinåt då är Doktor Nilsson brudnäbb! Inte i tyllklänning precis, utan mer i manhaftig, välskräddad tweed. Men hon är där, Ada Nilsson, vid Honorines sida.

  Jag gillar det. Ideologisk erotik eller månggifte i all ära. Vänskap som överlever svartsjukans eldsprutande basilisk väger tyngre, och har min ohöljda beundran, åttio år senare.

Ljudklippet är från avsnittet
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".