Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det senaste från kulturens värld.

Konstverk skapade i koncentrationsläger visas för första gången i Tyskland

Publicerat onsdag 27 januari 2016 kl 08.20
"Verken vittnar om mod och skaparkraft"
(1:47 min)
Eliad Moreh-Rosenberg är ansvarig för utställningen Konst från Förintelsen på Historiska muséet i Berlin. Foto: Daniela Marquardt/SR
Eliad Moreh-Rosenberg är ansvarig för utställningen Konst från Förintelsen på Historiska muséet i Berlin. Foto: Daniela Marquardt/SR

"Konst från Förintelsen" heter utställningen som öppnat på Historiska muséet i Berlin. 100 konstverk skapade i ghetton och koncentrationsläger visas nu för första gången i Tyskland.

Verken är hämtade ur det israeliska dokumentations- och minnescentret för Förintelsens offer, Yad Vashems samling.

– Det är väldigt mäktigt, att dessa konstnärer, trots att hälften av dem som är representerade här mördades av nazisterna, än idag med sina målningar kan vittna om mod och skaparkraft som höll själen levande och fri i en förtvivlad och skräckfylld tillvaro, säger Eliad Moreh-Rosenberg som är ansvarig för utställningen och chef för Yad Vashems konstavdelning.

Det var en svår uppgift att välja ut 1oo tavlor ur en samling som omfattar 10 000 verk.

– Vi ville visa på bredden hos konstnärerna och den konstnärliga kvalitén som dessa bilder uttrycker, berättar Eliad Moreh-Rosenberg.

Gemensamt för verken som ingår i utställningen är att alla har kommit till i ghetton eller koncentrationsläger. Med fara för sitt liv har konstnärerna tvingats improvisera med arbetsmaterial, gömma och försöka smussla ut bilderna.

Omänskliga lägerinteriörer, misär, misshandel och mord dokumenteras, ofta i svartvita kol- och blyertsteckningar. Men där finns också drömmar och hopp som tar form i färgsprakande sommarmotiv.

En stor del av urvalet i Berlin liksom av hela Yad Vashems konstsamling består av porträtt.

- Att lämna spår av sig själva och sina vänner till eftervärlden, att bevara människors värdighet och individualitet, det var de judiska konstnärernas försök att trotsa döden och nazisternas avhumanisering säger Eliad Moreh-Rosenberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".