Från filmen "Under sanden". Foto: Christian Geisnaes.
1 av 2
Från filmen "Under sanden". Foto: Christian Geisnaes.
Foto: Pressbild
2 av 2
Det prestigefyllda priset Dragon Award Best Nordic Film gick till den danske regissören Martin Zandvliet för filmen "Under sanden". Foto: Pressbild

Rätt film vann Dragon Award

Mia Gerdin: Filmen är en helgjuten upplevelse
2:00 min

Den danske regissören Martin Zandvliet fick jubla allra högst vid lördagens Dragon Award-gala. Hans historiska drama "Under sanden" utsågs till bästa nordiska film och belönades med en miljon kronor.

Årets filmfestival i Göteborg börjar närma sig slutet och på lördagen prisades filmer och filmskapare under festivalens Dragon Award-gala. Det mest prestigefyllda priset Dragon Award Best Nordic Film gick till "Under sanden" _ och regissören Martin Zandvliet fick därmed en miljon kronor i prispengar.

I motiveringen kallas det historiska dramat, som handlar om hur tyska krigsfångar efter krigets slut fick röja minor på de danska stränderna, för "en stark, förväntansfull och vacker film, som skildrar utnyttjandet av barn som tvingats in i kriget, och som avslöjar nya fakta om efterkrigstidens Danmark".

Kulturnytts Mia Gerdin har sett alla tävlingsfilmerna och menar att rätt film vann.

– Ja verkligen, redan när jag såg den tidigt i tävlingen tyckte jag det var en vinnarfilm eftersom Under sanden är en sådan helgjuten upplevelse av ett starkt ämne, bra skådespeleri, å den utspelar sig i en ovanlig miljö – de gigantiska sandstränderna på Danmarks västkust som ger ett slags poetisk dimension åt dramat som vi får se.

Filmen utspelar sig då Andra världskriget precis tagit slut och visar hur illa danskarna behandlar tyska krigsfångar, det är väl ett ämne som inte behandlats på film förut, eller hur?

– Nej just det, vi får en inblick i hur intensivt tyskhatet var direkt efter kriget - att man förnedrade dom som besegrats, och just det här med minröjningen är något man mörkat i historieskrivningen hittills.

Filmen visar hur en grupp unga tyska krigsfångar får en snabbkurs i hur man desarmerar minor med bara händerna och sen skickas dom ut på stranden för att jobba – det låg alltså två miljoner tyska minor nergrävda längs den jylländska västkusten.

Det låter som ett självmordsuppdrag?

– Ja, det var väl det det var, och i filmen blir det ju direkt gastkramande, men det är också ett psykologiskt drama som utspelar sig mellan gruppen och deras danska befäl, å han spelas fullständigt lysande av Roland Möller, så där undrar man ju också hela tiden hur det ska gå.

Så regissören Martin Zandvliet som också skrivit manus, har alltså gjort en väldigt spännande film som visar krigets och hatets tragiska konsekvenser men också hur det är möjligt för människor att nå varann, bortom uniformerna.

Filmen får svensk premiär i april.

Under festivalen röstade även publiken på sina favoriter och utsåg Anna Muylaerts "Den andra mamman" till bästa långfilm och Rune Denstad Langlos "Welcome to Norway!" till bästa nordiska film.

I övriga kategorier prisades bland annat Jerzy Sladkowskis "Don Juan" för bästa nordiska dokumentär och Ingmar Bergman-priset för bästa debut tilldelades Pietro Marcellos "Lost and beautiful".

Kulturnytt/TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".